Hanna Pajala-Assefa palkittiin virtuaalisen taiteen festivaalilla Chicagossa

ARTIKKELIT
Emma Vainio, 3.11.2020

Tanssitaiteilija Hanna Pajala-Assefa työryhmineen on palkittu Altered Festivalilla Chicagossa. Pajala-Assefan teos Skeleton Conductor XR Art valittiin yleisön suosikiksi.

Hanna Pajala-Assefa

Hanna Pajala-Assefa 2020 © Uupi Tirronen

Altered Festival esittelee taidetta, joka pohjaa virtuaalitodellisuuden ja sen avaamien mahdollisuuksien tutkimiseen. Lokakuussa järjestetyllä festivaalilla oli mukana 13 teosta ja projektia. Festivaalin taiteilijat tulivat Suomen lisäksi muun muassa Australiasta, Japanista ja Yhdysvalloista.

Skeleton Conductor XR Art sai kansainvälisen ensi-iltansa festivaalilla. People’s Choice Award -tunnustuksen vastaanottanutta teosta luonnehdittiin vaikuttavaksi ja kokemukseen voimakkaasti upottavaksi. Yleisö kiitteli myös sen luomaa tunnetilaa ja taiteellisuutta. Kokemusta kuvailtiin muun muassa näin: “Tuntuu, kuin toimisi kapellimestarina tai kuin olisi velhon oppipoikana fantasiaelokuvassa.”

Finnish Dance in Focus 2020-2021 -lehdessä julkaistiin Hanna Pajala-Assefan haastattelu, jossa tanssitaiteilija avaa työskentelyään. “Koen ja ymmärrän maailman kehoni kautta”, hän maalailee artikkelissa.

25-vuotisen tanssitaiteilijauransa aikana Pajala-Assefa on tehnyt perinteisiä näyttämökoreografioita, mutta jo pitkään elokuva, ääni ja interaktiiviset mediat ovat olleet taiteellisen työskentelyn ytimessä. ”Liike on aina soinut sisälläni myös äänenä”, hän kuvaa.

Pajala-Assefa vahvisti tanssielokuvan asemaa Suomessa

Vuonna 2008 Hanna Pajala-Assefa oli perustamassa Loikka-tanssielokuvafestivaalia ja toimi alkuvuodet festivaalin taiteellisena johtajana. ”Suomessa tanssielokuvan tekijöitä ei vielä juuri ollut, joten Loikan festivaali- ja koulutustoiminnasta tuli heti kansainvälistä.”

Loikalla on ollut merkittävä rooli suomalaisen tanssielokuvan kehittymisessä ja kansainvälistymisessä. Vuoden 2018 viimeiseksi jääneellä Loikka-festivaalilla nähtiin ensi-illassa Pajala-Assefan tuottama, 360°-ympäristöön rakennettu VR-elokuva Devil´s Lungs.

Palkittu teos tutkii kuvan, äänen ja liikkeen synteesiä virtuaalisessa tilassa

Näyttämöteoksessa History of a Love (2013) Hanna Pajala-Assefa alkoi ensimmäistä kertaa tutkia liikkeen kautta soittamisen tapoja. Apuna käytettiin ympäröivään tilaan ja kehoon kiinnitettyjä mikrofoneja. ”Miten voin tuottaa ääntä, mutta pitää ajattelun kuitenkin liikkeellisenä ja soittaa kehoani instrumenttina?” tanssitaiteilija miettii. ”Ja toisaalta, miten kehoon kiinnitettyjen sensorien kautta koko tanssijan voisi muuttaa soivaksi?” Pajala-Assefaa alkoi kiinnostaa, minkälaisiin muotoihin soivaa liikettä voisi virtuaalimaailmassa kehittää.

Skeleton Conductor XR Art -teos koetaan 6dof VR-lasien kautta, ja lasit päässään ihminen voi liikkua vapaasti tilassa. Keskeistä on virtuaalitodellisuudessa tapahtuvan kuvan, äänen ja liikkeen intuitiivinen synteesi. ”Kokija tuottaa liikkeensä kautta kaiken äänen, mutta myös ympärille avautuvan visuaalisuuden”, Pajala-Assefa kertoo.

Mielenkiintoista on, ettei liikkujan tarvitse olla tanssin ammattilainen. Katsojasta tulee esiintyjä, joka luo liikkeellään omaa, ainutlaatuista taideteostaan. “Kokija huomaa oman liikkeensä ja pääsee kehoaistimukselliselle matkalle”, Pajala-Assefa selittää.

Parhaillaan Hanna Pajala-Assefa kehittelee Skeleton Conductor XR Art -teoksen ideaan pohjaavaa, esitystaiteen kontekstiin tuotua teosta. Installaatiomuotoisessa Enacted Space -teoksessa esiintyjät ja katsojat muokkaavat yhdessä esitystilan audiovisuaalista luonnetta liikkeensä kautta.