Johanna Nuutinen uppoutuu kehollisen läsnäolon ja aistien merkityksiin ”Esittävät taiteet luovat mahdollisuuden laskeutua takaisin omaan kehoomme”
Johanna Nuutisen ääniaaltoihin sukeltava koreografia Hz kantaesitetään Tanssin talossa maaliskuun lopussa. Kaksoisillassa nähdään myös Tero Saarisen klassikkokoreografia Hunt, joka saa nyt uuden tulkinnan. Artikkeli julkaistiin alun perin englanniksi Finnish Dance in Focus 2022 -lehdessä.
Johanna Nuutinen työskentelee parhaillaan aisteja käsittelevän teossarjan parissa työryhmänsä kanssa.
”Vaikka jatkuvasti huomiotamme vievät digitaaliset alustat ja sosiaalinen media mahdollistavat ihmisten yhteydenpidon toisiinsa, ne luovat vain illuusion yhteisöstä ja eriyttävät ihmistä omasta kehostaan”, koreografi pohtii. ”Haluan teosteni kautta herättää kysymyksiä aistihavaintojen ja kohtaamisen merkityksistä sekä luoda katsojalle mahdollisuuden laskeutua omaan kehoonsa.”

Tero Saarinen Company: Hz, koreografi: Johanna Nuutinen, kuvassa Saida Solla © Jonas Lundqvist
Teosten vahva visuaalisuus on kiehtonut Johanna Nuutista jo pitkään
Teosten vahva visuaalisuus on kiehtonut Johanna Nuutista jo pitkään. Vuonna 2011 hän teki Suomen kansallisbaletille koreografian X-It. Tilausteoksessa näyttämölle luotiin elokuvan keinoin toinen todellisuus, johon tanssijat saattoivat ikään kuin poistua näyttämöltä. Vuonna 2019 Nuutinen sovitti teoksen West Australian Balletille Perthissä.
”Koin tuolloin tyhjän black box -tilan haasteellisena. Mieli vei aina liikkeen tapahtumaan jossakin toisessa tilassa. Tämän johdosta elokuva alkoi tulla vahvasti mukaan teoksiini, laajentamaan tilallista kokemusta.”
Koreografi käytti näyttämöllä elokuvaa viimeksi teoksessaan Iris (2017). ”Viime aikoina taiteellisen tiimimme työskentelyn keskiössä on ollut kehon, äänen ja valon kuljettamat orgaaniset kokonaisuudet.”
Äänet ja melu vievät meidät ylivirittyneeseen tilaan
Tuoreimmissa koreografioissaan Johanna Nuutinen pureutuu näkö-, kuulo- ja kosketusaistien tutkimiseen. Opia (2021) tarkasteli katsomista ja katseen alla olemista, kun taas maaliskuussa Tanssin talossa kantaesitettävä Hz (2022) on syväsukellus ääniaaltoihin sekä siihen, miten äänet ja melu meihin vaikuttavat.
Mitä sisällämme olevia, hiljaisempia signaaleja äänisaaste peittää
Hz-teoksen tuottaa Tero Saarinen Company – se on ensimmäinen TSC:n tilausteos ryhmän ulkopuoliselta koreografilta. ”Miten ylivirittyneeseen tilaan ympäristössämme jatkuvana vellova melu meidät vie, ilman että edes tiedostamme tätä?” Nuutinen avaa teoksen tematiikkaa. Ja toisaalta, mitä sisällämme olevia, hiljaisempia signaaleja äänisaaste peittää?
”Valitsimme äänisuunnittelija Tuomas Norvion kanssa teeman metaforaksi veden. Vedessä ääni kulkee huomattavasti nopeammin kuin ilmassa”, Nuutinen sanoo. ”Ihmiskehosta keskimäärin 60 prosenttia on vettä, joten me itse asiassa värähtelemme äänen voimasta.”
Skin Hunger luo suuressa esitystilassa mahdollisimman intiimin katsojakokemuksen
Vuonna 2023 kantaesitettävä Skin Hunger pureutuu kosketukseen ja pohtii muun muassa sitä, miltä kosketuksen tunne sekä sen jättämä muistijälki näyttää ja kuulostaa.
Sekä Hz että Skin Hunger on tehty esitettäväksi isoissa esityssaleissa, satapäisille katsomoille. Skin Hunger -teoksen äänimaailma pyritään toteuttamaan kolmiuloitteiseksi. ”Voimakkaat vastakohdat kiinnostavat minua. Haluamme luoda suuressa esitystilassa yksittäiselle katsojalle mahdollisimman intiimin kokemuksen”, koreografi paljastaa.
Nuutisen koreografia Hz (2022) sekä uusi tulkinta Tero Saarisen Kevätuhri-soolosta HUNT (2002) esitetään Tero Saarinen Companyn yhteisillassa Tanssin talon isossa Erkko-salissa 31.3. – 9.4.