Johanna Nuutisen ”X-it” West Australian Balletin ohjelmistoon

ARTIKKELIT
Sanna Kangasluoma, 7.2.2019

Millaista on palata aikaisemman koreografian pariin ja toteuttaa se uuden ryhmän kanssa, uudessa ympäristössä? Haastattelimme koreografi Johanna Nuutista keskellä harjoitusperiodia lämpöaallon koettelemassa Perthissä, pari viikkoa ennen ensi-iltaa.

Johanna Nuutinen teki kansainvälisen läpimurtonsa monia palkintoja voittaneella tanssielokuvallaan Me – Story of a Performance ja nykytanssisoolollaan Hatched. Nyt Kansallisbaletin entinen tanssija ja koreografi sovittaa voimakkaan visuaalisen ja fyysisen koreografiansa X-it West Australian Baletille Perthissä. Ensi-ilta on 8. helmikuuta.

Johanna Nuutinen 2017 © Tuukka Koski

Johanna, teit X-it’in alunperin jo kahdeksan vuotta sitten. Onko se yhä ajankohtainen? Miten se päätyi ohjelmistoon nyt?

”Teoksen lähtökohta syntyi tunteesta, että minne tahansa menemme, olemme jatkuvasti tarkkailun alla. Millaisia tuntemuksia alituinen ja väistämätön valvonnan kohteena oleminen herättää ihmisessä? Mitä on vapaus ja kenelle annamme omistajuuden kehostamme ja mielestämme?

Tämä sisältö on minusta jopa ajankohtaisempi tänä päivänä kuin se oli vuonna 2011, kun X-it sai ensiesityksensä Kansallisbaletissa.

Belgiasta kotoisin oleva Aurelien Scanella näki teoksen ensi-illassa Helsingissä ja sanoi jo silloin olevansa kiinnostunut tuomaan teoksen Perthiin. Vuonna 2013 hänet kiinnitettiin West Australian Balletin taiteelliseksi johtajaksi, ja neljä vuotta myöhemmin 2017 hän otti yhteyttä kysyäkseen, olisinko kiinnostunut tekemään teoksen hänen ryhmälleen 2019.

Aikajänne voi kuulostaa pitkältä, mutta työskennellessä suurempien ryhmien kanssa suunnitteluperiodit voivat kestää kauan. X-it vaatii myös pitkän ennakkotyöjakson. Teos sisältää paljon filmimateriaalia, jota käytän laajentaakseni black box -tilaan luomaani maailmaa.”

Visuaalisuus on töissäsi tärkeää. Liikkuva kuva, joka on oleellinen osa teosta, piti kuvata uudelleen Australiassa teoksessa mukana olevien tanssijoiden kanssa. Millaista se oli?

”Filmimateriaalin sisältö on todella tarkkaan suunniteltu. Se piti harjoitella hyvin ennen kuvauksia, ja kuvata ennen kuin näyttämöosuuden harjoitukset alkoivat. Sopivien tilojen löytäminen kuvauspaikaksi tuotti haasteita tuotantoryhmälle. Useat vanhemmat ja elämää nähneet rakennukset on tuhottu uudisrakentamisen vallatessa tilaa kaupungissa. Päädyimme kuvaamaan kaikki kohtaukset entisessä vankilassa, Fremantle Prisonissa. Olen todella kiitollinen tekniselle työryhmälle, joka oli valmis toteuttamaan haastavimmatkin vaatimukset – kuten rakentamaan suihkutilan vankilan entiseen keittiöön!”

Johanna Nuutinen: X-it. Kuvassa: Matthew Edwardson (West Australian Ballet) © Johanna Nuutinen

Millaista on tehdä oma koreografia uudelleen toiselle ryhmälle erilaisessa kulttuurissa?

”Tämä on ensimmäinen kerta, kun palaan X-it:n pariin sitten sen ensi-illan. Kohtausten sisältö ja liikemateriaali kävivät läpi sellaisen mankelin vuonna 2011, että vaikka siitä on aikaa ja olen kehittynyt taiteilijana, käytän mielelläni alkuperäisiä liikekompositioita.

Liikekieli myös sopii juuri tälle ryhmälle. West Australian Balletin tanssijoilla on vahva klassinen tausta, mutta heillä on kykyä ja halua venyttää tekniikkaansa monipuolisempaan liikkeeseen. Luomani liike ei hakeudu klassisiin muotoihin , mutta kehon sisäiset voimat ja vastavoimat saavat usein inspiraation klassisesta balettitekniikasta. Energialinjat, kehon sisäiset spiraalit, raajat jotka kurottavat ja keräävät itsensä keskustasta, rintarangan liike, tietoisuus ääripäistä… Tällaiset liikkeen ulottuvuudet ovat läsnä myös klassisessa balettitekniikassa silloin kun sitä hyödynnetään monipuolisimmin. Ne voivat olla myös osa kaikkea tervettä, kestävää ja nautinnollista liikettä.

Perthissä minulla on ollut neljä viikkoa aikaa harjoittaa teos tanssijoille. Lisäksi viime syksynä meillä oli kahden viikon harjoitusperiodi ja kolme päivää aikaa kuvata 26 minuuttia videomateriaalia. Työskentelen tanssijoiden kanssa 2–2,5 tuntia päivittäin. Myös aikataulun tiukkuudesta ja ajan rajallisuudesta johtuen oli tehokkainta käyttää alkuperäisiä kohtausten sisältöjä.”

Kehon ilmaisullinen kapasiteetti ja vahvat visuaaliset maailmat ovat elementtejä, joista teokseni ammentavat voimansa.

Miten teoksesi ovat muuttuneet? Ovatko jotkut elementit säilyneet uusissa teoksissasi?

X-it:n jälkeen olen hyödyntänyt liikkuvaa kuvaa myös muissa töissäni – ja kannustanut teosten työryhmiä luomaan skaalaltaan haastavampia visuaalisia maailmoja.

Itse fyysinen luomisprosessi on tietenkin kehittynyt noista ajoista. Tällä hetkellä luomisprosessi koostuu usein tehtäväpohjaisesta työskentelystä, joka haastaa esiintyjän ottamaan enemmän tilaa ja antaa hänelle mahdollisuuden kehittää vahvemman omistajuuden teoksen sisällöstä. Tämän lisäksi tutkin teemojen synnyttämiä tunteita ja fyysisyyttä omassa kehossani ja rakennan kehollista sisältöä siltä pohjalta.

Pyrin antamaan enemmän tilaa myös koko tuotantotiimille. Haluan aina valmistautua hyvin, mutta sen sijaan että menisin ensimmäiseen tapaamiseen esittelemään valmista tuotantosuunnitelmaa, kuuntelen ensin taiteilijoita, joiden kanssa teen yhteistyötä. Vasta seuraavaan kokoukseen menen mahdollisesti pidemmälle viedyn suunnitelman kanssa.

Viimeisimmissä teoksissani olen myös tutkinut herkempiä teemoja ja sisältöjä, laajempaa liikedynamiikkaa ja monipuolisempia läsnäolon tasoja.

Työskennellessäni repertuaariryhmien kanssa on kuitenkin otettava huomioon sen ympäristön työkulttuuri. Kun saan yhteydenoton ryhmältä, joka pyytää minulta konseptiehdotusta, kysyn ensimmäiseksi, millaista koreografista työkalupakkia tanssijat ovat tottuneet käyttämään. Ja seuraavaksi, millaisella aikataululla kokonaisuus tulisi saada ensi-iltaansa. Nämä tekijät luovat karkeasti luomisprosessin rajat.

Huolimatta siitä millaisia työkaluja päätän käyttää osana luomisprosessia tai millaisesta taustasta esiintyjät tulevat, kehon ilmaisullinen kapasiteetti ja vahvat visuaaliset maailmat ovat elementtejä, joista teokseni ammentavat voimansa.”


Missä ja milloin

X-it / In-Synch
Ballet at the Quarry, Perth Festival, West Australian Ballet
8.2. – 2.3. 2019
Paikka: The Quarry Amphitheatre – City Beach
Liput ›

Kuka

Tanssija-koreografi Johanna Nuutinen on valmistunut Suomen Kansallisoopperan balettikoulusta. Vuonna 2002 hän sai kiinnityksen Kansallisbalettiin, jossa hän tanssi solistina muun muassa Ohad Naharinin, William Forsythen, Johan Ingerin, Jacobo Godanin, Tero Saarisen, Sylvie Guillemin, John Neumeierin, Jorma Elon ja Jorma Uotisen teoksissa, sekä teki omia teoksiaan näyttämölle ja tanssielokuvaan.

Vuonna 2017 Johanna sai Suomen Kulttuurirahaston 3-vuotisen taiteilija-apurahan ja työskentelee tällä hetkellä freelancetaiteilijana. Hänen teoksensa Hatched, Iris ja Me–Story of a Performance on nähty useilla kansainvälisillä tanssi- ja elokuvafestivaaleilla. Johannan viimeisin teos ANON–The Act of Waiting sai ensi-iltansa marraskuussa 2018 Viirus teatterissa Helsingissä.