Kannattaako riski?

ARTIKKELIT
Inka Reijonen, 12.6.2015

”Suomi on maantieteellisesti melko kaukana muusta tanssimaailmasta. Jotta pysymme mukana siinä mitä maailmalla tapahtuu, on tärkeää, että myös täällä nähdään monipuolista ulkomaista tanssia”, toteaa Tanssin Tiedotuskeskuksen kansainvälisten asian päällikkö Pirjetta Mulari.

Tunnettujen ryhmien tuominen Suomeen vaatii paitsi riittävän näyttämön ja osaamista kansainvälisten tuotantojen tekemiseen, myös taloudellista riskinottokykyä, kertoo Tampere-talon toimitusjohtaja Paulina Ahokas. Tampere-talossa nähdään tulevana sunnuntaina korkeatasoista kansainvälistä balettia, kun Wienin valtionbaletti saapuu ensivierailulle Suomeen Manuel Legris´n johdolla.

”Wienin valtionbaletti on ollut viime vuosina valtavassa nosteessa. Päätimme tarttua tilaisuuteen, kun saimme aikataulut sopimaan molemmille”, Ahokas toteaa.

Ulkomaista tanssia nähdään Suomessa isojen talojen ohella eri festivaaleilla. Parhaillaan käynnissä oleva Kuopio Tanssii ja Soi sekä elokuussa järjestettävä Helsingin juhlaviikot esittelevät vuosittain kansainvälisen tanssin huippunimiä. Uusia kiinnostavia ryhmiä maailmalta nähdään myös muun muassa Sivuaskel – ja Liikkeellä marraskuussa -festivaaleilla.

Kuopio Tanssii ja Soin toiminnanjohtaja Anna Pitkänen vahvistaa, että aikataulutus on kaiken a ja o vierailuja suunniteltaessa:

”Aikataulut pitää optimoida tarkasti. Ryhmät haluavat järjestää kiertueensa niin, että esiintymisiä on mahdollisimman paljon, eikä turhia matkustuspäiviä synny.”

Pirjetta Mularin mukaan yhteistyövierailujen avulla voitaisiin pienentää kansainvälisiin vierailuihin liittyviä riskejä ja jakaa kuluja. Samantyyppisesti toimivat talot ja festivaalit voisivat tehdä enemmän yhteistyötä paitsi Suomessa, myös Pohjoismaissa, Mulari miettii.

Tanssi kiinnostaa – markkinointiin pitää vielä panostaa

”Toive lisätä tanssia Tampere-talon ohjelmistoon on tullut yleisöltä. Se voimmeko tuoda vastaavia kansainvälisiä ryhmiä Suomeen myös tulevaisuudessa, riippuu siitä miten tuleva vierailu taloudellisesti onnistuu”, kertoo Ahokas.
Kaikki kolme ovat yhtä mieltä siitä, että markkinointi on ratkaiseva tekijä yleisöjen tavoittamiseksi. Tarvitaan paitsi pitkäjänteistä yleisötyötä, myös laajempaa mediahuomiota.

”Kiinnostavien ulkomaisten vierailujen avulla voidaan tuoda uusia yleisöjä myös kotimaiselle tanssitaiteelle”, toteaa Pitkänen Kuopion torin laidalta, jossa Kuopio Tanssii ja Soin ilmaisohjelma on ilahduttanut festivaalivieraita, kaupunkilaisia ja ohikulkijoita.

 

Creative Commons -lisenssi
Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.