Kansallisbaletin Suomi-vuosi

ARTIKKELIT
Sanna Kangasluoma, 12.9.2016

Tällä kaudella 2016–2017 Suomen Kansallisbaletissa on tavallista enemmän tilaa suomalaiselle koreografialle ja musiikille, kertoo baletin johtaja Kenneth Greve. Ohjelmistossamme on jopa kahdeksan suomalaisen koreografin teosta.

”Juhlimme Suomen itsenäisyyden 100 vuotta ja haluamme saada monenlaisista asioista kiinnostuneita katsojia balettiin. Siksi ohjelmistomme ulottuu perinteisistä saduista Jorma Uotisen hyvin suomalaiseen, 12 miehelle tehtyyn koreografiaan Jord.”

Jorma Uotinen: Jord. © Sakari Viika

Jorma Uotinen: Jord. © Sakari Viika

Greven ohjelmistosuunnittelun rungossa on kolme linjaa: klassinen, uudet koko perheen teokset ja nykytanssi. ”Haluan ohjelmiston olevan monipuolisen”, hän painottaa. ”Jos ihmiset pystyvät samastumaan näyttämöllä esitettyyn, he haluavat tulla uudestaan ja uudestaan.”

Suomen juhlavuonna uudenlainen perhebaletti on esimerkiksi koreografi Jorma Elon spektaakkelimainen uutuusteos Liisa Ihmemaassa, jonka kantaesitys on lokakuussa. Ohjelmistoon palaavat myös suosittu Muumipeikko ja pyrstötähti -baletti (kor. Anandah Kononen, 2015) ja H.C. Andersenin satuun perustuva, mutta hyvin suomalaisiin miljöihin sijoittuva Greven oma koreografia Lumikuningatar (2012), joka vierailee Kööpenhaminassa tammikuussa 2017.

Pidän ensisijaisen tärkeänä, että pystymme houkuttelemaan katsomoihin nuoria ja kasvattamaan uutta yleisöä baletille.

Poikien saaminen baletin pariin on Grevelle tärkeä henkilökohtainen missio. ”On luotava sellaisia teoksia, joihin myös pojat pystyvät samastumaan”, Greve painottaa. ”Lumikuningattaressa kiinnitin tähän erityistä huomiota.”

”Meillä tähtitanssija, kuten Tiina Myllymäki, voi esittää yhtenä iltana Joutsenlampea ja olla seuraavana Muumi – se on todella haasteellista”, Greve myöntää. ”Mutta se kertoo tanssijoiden monipuolisuudesta. Haluan että klassinen baletti on meillä korkeatasoista, mutta tanssijamme ovat hyvin monitaitoisia. On upeaa nähdä heidän tekevän nykytanssia.”

Syyskuussa ensi-iltaan tuleva CircOpera on yhdistelmä akrobaattista taituruutta, oopperahelmiä ja klassista balettia. Koreografian on tehnyt Ville Valkonen, ja lavalla nähdään Ballet Finland.

Keväällä 2017 neljä suomalaista nykykoreografia luo kansallisbaletin tanssijoille omat teoksensa, jotka nähdään suurella näyttämöllä. Susanna Leinonen, Virpi Pahkinen, Jyrki Karttunen ja Jorma Uotinen kaikki käyttävät myös suomalaista klassista tai nykymusiikkia Sibeliuksesta Einojuhani Rautavaaraan ja sello-rockyhtye Apocalypticaan.

Kansallisbaletin ohjelmistosta voi saada suomalaisuuden koko kuvan, kun muumien ja heavymusiikin lisäksi mukana ovat sekä Aleksis Kiven Seitsemään veljekseen perustuva  Marjo Kuuselan koreografia että Kalevalaan pohjaava Kullervon tarina (Tero SaarinenJean Sibelius).

”Tämä ei ole missään tapauksessa koko kuva. Syksyllä 2017 on tulossa suuri suomalainen kantaesitys, jossa teemme yhteistyötä baletin, oopperan, kuoron ja laulajien kanssa – mutta valitettavasti en voi vielä paljastaa siitä enempää!” Greve hehkuttaa.

”Olemme tehneet paljon yleisötyötä ja jalkautuneet vierailuille eri puolille Suomea. Se on alkaneet tuottaa tulosta: olemme onnistuneet luomaan kysyntää ja saaneet uutta yleisöä”, Kenneth Greve on tyytyväinen.


Tänä syksynä Kansallisbaletissa vierailevat lisäksi:

Susanna Leinonen Company: SEE | OBEY ja juhlagaala 30.9.-1.10.2016

Tanssiteatteri ERI: Ilta 8.10.2016

Tero Saarinen Company: Could you take some of my weight…? ja MESH 12.-15.10.2016

Ballet Finland: Fernando Troya: Uncertain Distance ja Ville Valkonen: Red Light Drowning 21.10.2016


Artikkeli on julkaistu englanniksi Finnish Dance in Focus -lehdessä vol. 2016-2017.

Creative Commons -lisenssi
Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.


Artikkeli päivitetty 14.9.2016.