Keðja kokoaa tanssiammattilaisia yhteen jatkossakin

ARTIKKELIT
Sanna Kangasluoma, 10.11.2015

Yhdestoista keðja-tapaaminen Hammerfestissa 5.-8.11.2015 osoitti, että Pohjoismaiden ja Baltian alueelle on muodostunut tanssiyhteisö, jolla on juuret tiiviisti ammattilaiskentällä.

”Seitsemäntoista tunnin matkustus Hammerfestiin oli joka minuutin arvoinen. Keðja onnistui taas vakuuttamaan minut tiedon jakamisen ja vastaanottamisen tärkeydestä. Yhdessä toisten taiteilijoiden kanssa vietetty aika, yhteiset kokemukset myrskyisällä merellä ja räntäsateessa ja loputtomat keskustelut auttavat luomaan omalle työlleni oleellisia verkostoja”, kommentoi tuoreeltaan Taneli Törmä, joka valittiin Tanssin Tiedotuskeskuksen järjestämälle opintomatkalle neljän muun tanssitaiteilijan kanssa.

Hammerfestin Dansearena Nordin järjestämään tapaamiseen osallistui 200 tanssialan ammattilaista. Suomesta Törmän lisäksi opintomatkalla keðjassa olivat tanssija Maija Ikonen, koreografi Jenni Koistinen, tanssija-koreografi Johanna Nuutinen sekä tanssija-kuvataiteilija Aino Ojanen. Lisäksi mukana oli tanssin aluekeskusten edustajia ja taiteilijoita JoJo – Oulun tanssin keskuksesta, ITAK Itäinen tanssin aluekeskuksesta ja Zodiak – Uuden tanssin keskuksesta.

Tanssitaiteilija Janina Rajakangas kertoi kokemuksistaan keðjaWilderness-residenssissä ja koreografi Eeva Muilu puhui työskentelystä ei-ammattilaisten kanssa. Myös tanssitaiteilija Jukka Ristolainen Kokko 1721 -residenssistä ja taiteilija, Tanssin talo ry:n sisältöasiantuntija Johanna Tuukkanen sekä kolmekymmentä Pohjois-Karjalan ammattiopiston tanssilinjan opiskelijaa Outokummusta osallistuivat keðja Hammerfestiin.

”Suomalaisosallistuminen oli aktiivista, keskustelevaa ja tavoitteellista”, iloitsee Tanssin Tiedotuskeskuksen opintomatkaa vetänyt Pirjetta Mulari. ”On tärkeää päästä välillä katsomaan asioita hieman kauempaa ja uskaltaa jakaa avoimesti omia kokemuksia ja näkemyksiä. Opintomatkojen tavoitteena on avata uusia mahdollisuuksia taiteelliseen työhön.”

Taiteilijat kokevat saavansa äänensä kuuluviin

Keðja-tapaamisiin on onnistuttu luomaan avoin, lämmin ilmapiiri, jossa on helppo tutustua kollegoihin.

”Näyttää siltä, että sallivassa keskusteluympäristössä taiteilijat ja tanssialan organisaatiot ja tuottajat kohtaavat toisensa aidosti. Siellä keskustellaan avoimesti ja tuodaan esiin erilaisia näkökulmia. Pyrkimys on entistä ammattimaisempaan toimintaan tanssisektorin kaikilla tasoilla”, sanoo keðja Hammerfestiin osallistunut Pirjetta Mulari.

“Monipuolinen osallistujajoukko ja hyvin laaditut paneelikeskustelut antoivat inspiroivaa perspektiiviä työn tekoon niin tuotannollisesta kuin taiteellisesta näkökulmasta katsottuna”, kertoo Johanna Nuutinen.

Keðjan tapaamiset, joita on järjestetty jo vuodesta 2008, ovat keränneet yhteen satoja tanssialan toimijoita Pohjoismaista ja Baltiasta. Hammerfestin tapahtuma osoittaa, että nämä ammattilaiskentän tapaamiset koetaan niin hedelmällisiksi, että niitä on syytä järjestää, vaikka EU-tukea ei olisikaan.

Hammerfestissä sovittiin jo seuraavasta kokoontumisesta Vilnaan lokakuun puolivälissä 2016. Sitä seuraavaa, vuoden 2017 tapaamista suunniteltiin Tanskan Vyborgiin.

Vireillä on myös uusi, laajempi keðja-hanke, johon haetaan yhteistyökumppaneita myös Pohjoismaiden ja Baltian ulkopuolelta. Keðja III -projektia vetää Uumajan NorrlandsOperan, jonka tanssilinjaa johtaa Birgit Berndt. Sen keskeinen sisältö liittyy yleisötyön kehittämiseen ja tanssin asemaan yhteiskunnassa.

Kysymys tanssin ja yhteiskunnan suhteesta puhutti paljon jo Hammerfestissa. Trevor Davies johti keskustelua Winners and losers in the field of dance? ja provosoi tanssikenttää astumaan ulos omasta piiristä. Hän kehotti katsomaan asioita ulkoa päin, osana suurempaa yhteiskunnallista maisemaa. Nyt kun tanssiyhteisö toimii loistavasti, seuraava kehitysaskel on avautua enemmän ulospäin ja mennä pidemmälle.

 

Creative Commons -lisenssi
Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.