Lapsiyleisölle suunnatut tanssiesitykset menevät kuin kuumille kiville Aasiassa

ARTIKKELIT
Inka Reijonen, 24.8.2015

Tanssiteatterit Auraco, ERI ja Glims & Gloms ovat kiertäneet kuluneen kevään ja kesän aikana Kiinassa ja Etelä-Koreassa. Innostunut vastaanotto ja loppuunmyydyt katsomot ovat vakuuttaneet tekijät siitä, että erityisesti lapsille suunnatulle tanssitaiteelle riittää Aasiassa kysyntää.

”Aasiassa lapsille suunnatut esitykset ovat usein opetuksellisia. Taidelähtöiset teoksemme ovat herättäneet valtavaa kiinnostusta, sillä ne ovat siellä jotain täysin uutta”, vahvistaa tanssiteatteri Auracon taiteellinen johtaja Päivi Aura.

Myös tanssiteatteri Glims & Glomsin vastaavan tuottajan Riitta Aittokallion mukaan Etelä-Koreassa ja Kiinassa on kasvavaa kysyntää koko perheen esityksille – tietotaitoa sellaisten tuottamiseen ei kuitenkaan vielä sieltä löydy.

Yksi Tanssiteatteri ERI:n perustajista, tanssija-koreografi Eeva Soini miettii, että kyse saattaa olla myös kulttuurien avautumisesta: ”Esimerkiksi kiinalainen tanssiteatteri on melko perinteistä. Ehkä siellä kaivataan nyt uudenlaisia, kansainvälisiä vaikutteita.”

”Voluumit ovat Aasiassa aivan toista”

”Suomi on pieni markkina-alue, joten on luontevaa, että myös tanssitaiteilijat lähtevät etsimään uusia yleisöjä maailmalta”, sanoo Tanssin Tiedotuskeskuksen kansainvälisten asiain päällikkö Pirjetta Mulari.
Mularin mukaan Etelä-Koreassa ja Kiinassa on vahvaa kiinnostusta suomalaista tanssiosaamista kohtaan – suomalaisia tanssitaiteilijoita houkuttelee puolestaan paitsi kansainvälinen yhteistyö, myös laajat markkinat.

Valtava innostus ja yleisömäärät ovat myös ihmetyttäneet. Kaikkien kolmen suomalaisryhmän esitykset kiinalaisilla lastenteatterifestivaaleilla ovat olleet lähes loppuunmyytyjä. ”Tämä tarkoittaa, että esityksemme näki yhteensä 6 000 katsojaa, mikä on aivan valtava määrä”, iloitsee Aittokallio.

Päivi Aura puolestaan kertoo, että Hong Kongissa puhuttiin jopa Me-Me:n taiasta. Niin yllättyneitä paikalliset järjestäjät olivat siitä, kuinka vapautuneesti ja innostuneesti yleisö lähti mukaan osallistavaan teokseen.

Tarvitaan riskinottokykyä!

Aasian valloittamisessa on ollut myös haasteita. Kaikki kolme näkevät matkatukijärjestelmän puuttumisen keskeisenä ongelmana.

”Usein kutsuja odottaa, että matkat rahoitetaan itse. Pienille ryhmille tämä on iso haaste. Mietimmekin tarkkaan mihin lähdemme mukaan – vierailujen pitäisi kustantaa itse itsensä”, sanoo Aura.

Soinin mukaan välillä riski kuitenkin kannattaa ottaa: ”Ajan kanssa se saattaa kuitenkin maksaa itsensä takaisin.”

Myös käytännön järjestelyissä on ollut tekemistä. Muun muassa yhteisen kielen puuttuminen, viisumijärjestelyt ja kiinalainen sensuurikäytäntö ovat aiheuttaneet päänvaivaa. Aura kertoo muun muassa tapauksen, jossa vastausta esityksen sensuurin läpäisevyydestä odotettiin aivan viime metreille asti.

Avuksi on ollut paikallinen tuottaja, joka paitsi osaa kielen, myös tuntee kulttuurin ja toimintatavat.

Kärsivällistä suhdetoimintaa

Kaikki ovat yhtä mieltä siitä, että verkostoituminen vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. ”Kontakteja pitää myös ylläpitää”, muistuttaa Aittokallio.

”Luottamusta pitää rakentaa hitaasti. Tämä on ehkä sellainen mikä yhdistää meitä ja aasialaisia”, Mulari täydentää.

Auran ja Aittokallion mukaan erilaisiin verkottumistilaisuuksiin ja kansainvälisiin yhteistyöhankkeisiin osallistumisesta on ollut valtavasti hyötyä. ”Tanssin Tiedotuskeskuksen ja Korea Arts Management Servicen Korea–Finland Connection -hankkeen myötä loimme useita keskeisiä kontakteja”, kertoo Aittokallio.

Loppujen lopuksi kyse on ihmisten välisistä suhteista.

”Kansainväliset verkostot ovat syntyneet orgaanisesti, henkilökohtaisten kontaktien kautta. En ole mikään tyrkyttäjä, vaan uskon luonnolliseen kanssakäymiseen. Tärkeintä on olla oma itsensä”, vahvistaa Päivi Aura.

 

Creative Commons -lisenssi
Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.