Perinnetietoinen, svengaava ja ennakkoluuloton Tanssiteatteri Tsuumi ei välitä genrerajoista

ARTIKKELIT
Julia Leppänen, 9.10.2019

Tsuumille ominainen moniuloitteinen esitystaide syntyy kansantanssin, nykytanssin, teatterin ja musiikin ilmaisukeinoin. Tanssiteatterin taituruus ei pohjaudu ainoastaan suomalaisuuden ja perinteiden tyyssijaan, vaan kokeellisemmat tulokulmat ja laajan elävän taiteen kirjo ovat virranneet jouhevasti matkassa mukana. Kahdenkymmenen toimintavuotensa aikana Tsuumi on toteuttanut yli kuusikymmentä kokoillan näyttämöteosta yksin tai yhteistyössä muiden organisaatioiden kanssa.

Tanssiteatteri Tsuumi: POIJU © Mikko Mäntyniemi

Lähtölaukauksen vuonna 1998 perustetulle Tanssiteatteri Tsuumin toiminnalle antoi tuottaja Hilkka Jääskeläinen (nyk. Toivonen-Alastalo). Hänen toiveenaan oli perustaa kansantanssin ammattiryhmä Helsinkiin, sillä Suomesta sellainen puuttui. Jääskeläinen ryhtyi toimeen ja jakoi ideansa vastavalmistuneille Oulun konservatorion tanssinopettajakouluksen kasvateille. Aloituskokoonpanoksi muodostui kymmenen tanssijan, neljän muusikon ja yhden tuottajan ryhmä. Jääskeläisen alkuperäinen idea oli järjestää turisteille suunnattuja folklore show -esityksiä Helsingissä. Tämän toiminnan lomassa oli kuitenkin selvä halu toteuttaa kokoillan tanssiteatteri- ja tanssiteoksia, joissa lähtökohtana oli laadukkaan esitystaiteen toteuttaminen omia juuria hyödyntäen, kertoo Tsuumin toiminnanjohtaja ja tanssitaiteilija Salla Korja-Paloniemi, kuvaillessaan Tsuumin kasvutarinaa.

Korja-Paloniemi on ollut mukana Tsuumissa tanssijana sen perustamisesta alkaen ja toiminnanjohtajana vuodesta 2013. Korja-Paloniemi mainitsee Tanssiteatteri Tsuumin taiteellisen sisällöntuotannon muodostuvan tällä hetkellä koko osuuskunnan jäsenistöä osallistavan Verso-prosessin avulla. Aikaisemmin Tsuumin taiteellisina johtajina ovat toimineet mm. Reetta Kaisa-Iles ja Tuomas Juntunen.

Tsuumissa virtaa elävän musiikin ja kehollisen ilmaisun vahva vuorovaikutus

Jo alusta lähtien Korja-Paloniemi ilmaisee Tsuumin olleen vapautuneita ja itsenäisiä näyttämötaideoksia luova tekijä. Kaksikymmenvuotistaivalta pohtiessaan, Korja-Paloniemi toteaa, ettei Tsuumi ole koskaan halunnut asettua pelkästään kansantanssin raameihin. Sen sijaan kansantanssia on ajateltu eräänlaisena elementtinä, josta on mahdollista ammentaa. ”Meillä on juuret kansanperinteessä. Hyödynnämme sitä materiaalina näyttämötaiteessa, jota teemme. Se on osa meitä ja vuotaa teoksiimme”, kuvailee Korja-Paloniemi. “Joku katsoja tai kokija voi havaita teoksissa olevan vain hippusen kansantanssia ja jotkut toiset voivat nähdä niiden olevan sulaa kansantanssia. Liikemateriaalin ja parikontaktin kautta voi löytää joitakin kansantanssille ominaisia piirteitä”, kertoo Korja-Paloniemi.

Keskeistä Tsuumille on ollut live-musiikin ja live-tanssin yhteys, josta syntyy liikkeen ja rytmin synteesi

Yhteistyö suomalaisten kansanmusiikin tekijöiden kanssa on Tsuumille merkittävä ja ominainen voimavara. “Keskeistä Tsuumille on ollut live-musiikin ja live-tanssin yhteys, josta syntyy liikkeen ja rytmin synteesi”, tiivistää Korja-Paloniemi. Tsuumilaiset eläytyvät teoksiinsa tarmokkaalla energialla, luoden monipuolisia esityksiä, joissa musisoinnin ja liikkeen yhtäaikainen toteuttaminen pääsee valloilleen.

Tsuumi ei lyö jarruja pohjaan, vaan suuntaa uuden äärelle

Vuosien varrella tanssiteatteri on heittäytynyt rohkeasti mukaan moniin eri kulttuurialan tapahtumiin ja tilanteisiin, joissa kansantanssia ei välttämättä olla totuttu kohtaamaan. Tsuumi on tehnyt yhteistyötä esimerkiksi Savonlinnan oopperajuhlien, Kansallisoopperan ja Kansallisteatterin kanssa. Vuonna 2007 Tsuumi esiintyi Euroviisujen väliaikaohjelmassa koreografialla, joka oli Tsuumin perustajajäsenen ja koreografi Matti Paloniemen käsialaa. Paloniemi oli Tsuumin ensimmäinen taiteellinen johtaja.

Tanssiteatteri Tsuumin tulevaisuuden näkymistä puhuttaessa, esille nousee tunnelmia ja mietteitä kansainvälistymisestä ja rahoituksen volyymista. ”Kun avustusrahat eivät pysy mukana toiminnan kehittymisen vauhdissa, on koitettu etsiä uusia rahoitusvaihtoehtoja sekä kehittää ja lisätä yhteistuotantomalleja”, Korja-Paloniemi kertoo. ”Tänä syksynä ensi iltansa saanut Homo Secundus on kolmen toimijan yhteistuotanto. Kukin kolme toimijaa, Tanssiteatteri Minimi, Teatteri Telakka ja Tanssiteatteri Tsuumi, järjestävät teokselle esityksiä omalla paikkakunnallaan ja osallistuvat tuotannon kustannuksiin omalta osaltaan. Tällöin yksittäisen teoksen esityskertoja on jo lähtökohtaisesti enemmän, ja ennen ensi-iltaa oli jo 28 varmistunutta esitystä. Tavallisesti esityskerrat jäävät aika pieniksi, kun tekee yksin”, kuvailee Korja-Paloniemi.

Tanssiteatteri osallistuu 23.-27.10. Tampereella järjestettävään WOMEXiin. Womex on kansan- ja maailmanmusiikin merkittävin kansainvälinen ammattilaistapahtuma ja showcase-festivaali. Korja-Paloniemen mukaan tämä on yksi polku, jonka kautta kansainvälistyminen voi ottaa tuulta alleen. Womexin ohjelmistossa nähdään yhdysvaltalaisen Alla Kovganin ohjaama ja Hanna Pajala-Assefan tuottama virtuaaliseen todellisuuteen luotu Devil’s Lungs elokuvateos. Teos on tehty yhteistyönä Tanssiteatteri Tsuumin, Puhtin ja Suistamon Sähkön kanssa. Koreografian teokseen on luonut Reetta-Kaisa Iles.

Salla Korja-Paloniemi © Mikko Mäntyniemi

Heittäytymällä uuteen, möyhentämällä kansanperinteitä, samalla kunnioittaen ja kantaen mukanaan omaa historiaansa, Tsuumi luo ja toteuttaa esittävää taidetta urbaanilla ja ajatuksia herättävällä otteella. Korja-Paloniemi kuvaakin Tsuumin “juurien olevan perinteessä ja pään pilvissä”.

Tanssiteatteri Tsuumin viimeisimpiä teoksia ovat olleet Suo, guacamole ja Jussi ja Ajan ja Paikan Ulottumattomissa. Tanssiteatteri Tsuumin lokakuussa 2015  Savoy-teatterissa ensi-iltansa saanut teos Kake – Tiellä tähtiin, saavutti lämpimän vastaanoton ja esityksiä on nähty myös kuluvan vuoden aikana.  Vuonna 2019 Tsuumi valittiin Etnogaalaan ehdokkaaksi vuoden tanssintekijä kategoriaan. Uusin teos, Ari Nummisen ohjaama ja koreografioima näyttämöllistetty retriitti POIJU, saa ensi iltansa marraskuussa.