Potretti – Uteliaisuus kuljettaa Liisa Penttiä

ARTIKKELIT
Sara Nyberg (Tanssi&Teatteri+Sirkus 8/2015), 17.1.2016

Koreografi, tanssija Liisa Pentti liikkuu tanssin, performanssin, teatterin ja visuaalisten taiteiden väli- ja yhteismaastossa. Häntä kiinnostaa tanssijan oma ja erityinen läsnäolo. Syvällisten pohdintojen tuloksena on usein hellän humoristisia teoksia, joissa tarkkaan harkittu liike näyttää yhtä aikaa herkältä ja arkisen holtittomalta.


Lue koko Sara Nybergin kirjoittama haastattelu Teatteri&Tanssi+Sirkuksen numerosta 8/2015.

Irtonumeroita Kom-teatterista, KokoTeatterista, Zodiakista, Suomen kansallisteatterista ja Suomen kansallisoopperasta, Kajaanin kaupunginteatterista, Tampereen Työväen Teatterista ja Tulenkantajat-kirjakaupasta Tampereelta. Lehden (9 euroa) voi ostaa myös toimituksesta: info(at)teatteritanssi.fi.

Vuodesta 2000 Liisa Pentti on luotsannut Liisa Pentti + Co -tanssiryhmää, joka on vuosittain valmistanut uuden kokoillan kantaesityksen. Yhteistyö muiden alojen taiteilijoiden kanssa on laajaa. (…)

Koreografian aihiot syntyvät liikkeellisistä havainnoista yksin studiossa vietettynä aikana ja yhdistyvät myöhemmin johonkin teemaan.

Viime vuosien tärkein tutkimuskohde on ollut ajan käsite. Sen lisäksi Penttiä kiinnostaa kaaos ja sen muutos havaittavaksi järjestykseksi, joka jälleen katoaa. (…)

Kehomieli

Liisa Pentti valmistui tanssijaksi ja koreografiksi Amsterdamin Teatterikoulun Modernin tanssin osastolta (SNDO) vuonna 1986. (…)

”Nuorena ammattilaisena olin kiinni lihastuntemuksessa paljon enemmän kuin nyt. Nyanssien havainnointi ja kehon hienosäätö oli vähemmän tietoista. Nykyään luotan itseeni enemmän, vaikka esiintyminen vaatii aina virittäytymistä ja herkkyyttä.” (…)

Viime aikoina mieleen on noussut uusi kysymys: Mitä keho tekee sellaista, mistä et vielä tiedä? Pentti tutkii liikeratoja, jotka eivät ole vielä aivan tietoisia, mutta melkein. Se vaatii epävarmuuden sietämistä.

Ihminen ei ole kone. Tanssijan liikesarja voi näyttää hyvin erilaiselta riippuen siitä, mihin hän keskittää ajatuksensa.

”Uusimmassa teoksessani käytämme muun muassa painonsiirtoa. Jos tanssija keskittyy painonsiirtoon, liikkeen laatu on sisäänpäin kuunteleva, mutta ei sisäänpäin kääntynyt. Jos tanssija ajattelee ulkopuolella olevaa tilaa, liikkeen laatu ja tila sekä se, mitä minä katsojana koen, muuttuvat.”

Soolot

Vuonna 2016 Pentillä on 30-vuotistaiteilijajuhlat ja uuden soolon aika on sen jälkeen. Suunnitteilla on reproduktio Katariina Vähäkallion kanssa vuonna 1993 valmistuneesta duetosta La Folia Melancolia. Se perustui vaatimattomasti Hitlerin arkkitehdin ja puolustusministerin Albert Speerin muistelmiin. (…)

”Tuntuu, että samat teemat ovat uudella tavalla ajankohtaisia, kuten nationalismin kysymys ja etnisten ryhmien eriarvoisuus. Kaksikymmentäviisi vuotta sitten olin nuorempi ja eri elämäntilanteessa. Nyt olemme Katariinan kanssa varttuneempia naisia, joilla on aikuiset lapset. On kiinnostava nähdä, miten teemoja käsittelee tästä perspektiivistä.”

Vuonna 2016 on tiedossa myös yhteistyö turkulaisen Ehkä-tuotannon kanssa. Teos pohjautuu Vaslav Nijinskin koreografiaan Les Jeux. (…)

 

Creative Commons -lisenssi
Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.