Skoro Finnish Dance esitteli suomalaisen nykytanssin moninaisuutta

ARTIKKELIT
Inka Reijonen, 15.11.2015

Skoro Finnish Dance -festivaali esitteli suomalaista nykytanssia Pietarissa neljän päivän ajan 3.–6. joulukuuta. Ensimmäinen suomalaiseen nykytanssiin keskittynyt festivaali Venäjällä toteutui Tanssin Tiedotuskeskuksen Venäjä-ohjelman tuella.

”Halusimme esitellä suomalaista nykytanssia sen kaikessa moninaisuudessaan ja kertoa mitä kaikkea nykytanssi voi tarkoittaa Suomessa”, sanoo taiteellinen johtaja Olesya Kazakova.

Festivaaleilla nähtiinkin hyvin erilaisia teoksia tekijöineen: muun muassa Arja Raatikaisen koreografia viisikymppiselle Katri Soinille Leikin alku, Sonja Jokiniemen esineiden ja äänien kautta kommunikoiva Hmm, Favela Vera Ortizin taianomainen L’Autre, Carl Knifin henkilökohtainen sooloteos RED ja Alpo Aaltokosken tanssia ja tietokoneanimaatiota yhdistävä Deep.

“Onko venäläinen yleisö tähän valmis?”

Maria ja Igor Teplyakov tulivat katsomaan suomalaista nykytanssia voitettuaan liput Suomen Pietarin Instituutin arvonnasta. Näkemiään esityksiä he kuvaavat hyvällä tavalla oudoiksi:

“Tulisin ehdottomasti katsomaan suomalaista nykytanssia uudestaan. Elämä on välillä harmaata, joten uudet virikkeet ovat tervetulleita”, miettii Maria Teplyakov.

Kazakova puhuu paikallisen tanssiyleisön kasvattamisesta.

Taiteellisen johtajan mukaan esimerkiksi perjantaina festivaaleilla nähty Sonja Jokiniemen teos Hmm oli jotain täysin uutta Venäjällä: ”Paikalliselle yleisölle tämä ei välttämättä ole edes tanssia”.

Moni halusikin tietää esityksen jälkeen, mitä teos merkitsee. Jokiniemen mukaan teosta ei kuitenkaan tarvitse ymmärtää, vaan on kyse dialogista.

”Tanssissa on minulle kyse kielellisestä hakemisesta ja etsimisestä. Määritteleminen tai se mihin kategoriaan esitys kuuluu, ei ole omassa työssäni tärkeää.”

Kolmessa tunnissa Pietariin

Pietariin pääsee Helsingistä reilussa kolmessa tunnissa. Silti moni festivaaleilla esiintyneistä suomalaisista tanssitaiteilijoista vieraili kaupungissa ensimmäistä kertaa.
“Vahva läsnäolo lavalla, henkilökohtaisten asioiden käsitteleminen, konseptuaalisuus.” Kazakova uskoo, että suomalaisella nykytanssilla on Venäjällä paljon annettavaa.

Festivaalien aikana taiteilijoilla oli mahdollisuus tavata paikallisia nykytanssitoimijoita ja kuulla erilaisista yhteistyömahdollisuuksista. Esimerkiksi Kannon Dance House ja ByeBye Ballet ovat kiinnostuneita työskentelemään yhdessä suomalaisten koreografien ja tanssijoiden kanssa.

”Voisi olla hyvinkin mielenkiintoista työskennellä kaupungissa, jossa nykytanssin kenttä on vasta muotoutumassa. Asiat eivät muutu ilman uusia vaikutteita. On tärkeää, että tanssijat pääsevät kokeilemaan uusia ajatuksia käytännössä”, miettii festivaaleille suoraan Pariisista saapunut koreografi Favela Vera Ortiz.

Suomalaiset jättivät jäljen

Skoro Finnish Dance -festivaalin päätti Carl Knif henkilökohtaisella ja intiimillä sooloteoksellaan RED. Homoseksuaalisuutta avoimesti käsittelevä teos oli aiheuttanut keskustelua jo etukäteen – provokaation välttämiseksi alastonkohtaus esitettiin tällä kertaa kalsarisillaan.

Vaikkei katsomo ollutkaan viimeisenä iltana täysi, olivat aplodit ehkä festivaalin sydämellisimmät.

”Täällä nähdään harvoin lavalla vastaavaa avoimuutta. Tämä on parhaimpia esityksiä, joita olen koskaan nähnyt”, Kazakova kiitti taiteilijaa esityksen jälkeen.

Jäi tunne, että suomalaiset jättivät jäljen.

Lue lisää Venäjä-ohjelman kuulumisia:

First Finnish-Russian collaborative project starting soon in St.Petersburg!

First contemporary dance festival on the South of Russia to be held in Krasnodar!

 

Creative Commons -lisenssi
Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.