Suomalaisella tanssielokuvalla menee hyvin, mutta kuinka kauan?

ARTIKKELIT
Sanna Kangasluoma, 21.3.2017

Suomalaiset tanssielokuvat niittävät palkintoja maailmalla. Viimeisen parin vuoden aikana suomalaisia elokuvia on valittu kymmenien festivaalien kilpailuohjelmaan ja näytäntöihin Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Loikan tanssielokuvajuhlassa 25.3. Helsingissä nähdään tuoreita ja palkittuja kotimaisia ja kansainvälisiä elokuvia – ja peräti kolme ensi-iltaa.

Viimeisten kymmenen vuoden aikana maailmalla on jalansijaa saanut taiteenlaji, jota kutsutaan tanssielokuvaksi. Kansainvälisiä tanssielokuvalle omistettuja festivaaleja on jo lukuisia, ja suomalainen tanssielokuva on näkynyt niissä hyvin ja saanut palkintoja.

Thomas Freundlichin ja Valtteri Raekallion jäämiehen tarina Cold Storage (2016) kiinnostaa maailmalla. Elokuva on valittu ensiesityksensä jälkeen jo parinkymmenen kansainvälisen elokuvafestivaalin ohjelmistoon. Tammikuussa 2017 se voitti parhaan elokuvan palkinnon Fiver-tanssielokuvafestivaaleilla Logroñossa Espanjassa ja aikaisemmin se on saanut palkintoja Yhdysvalloissa ja Ranskassa.

Body Language Zone. Kim Saarinen & Johanna Keinänen.

Body Language Zone. Kim Saarinen & Johanna Keinänen.

Myös ohjaaja Kim Saarisen ja tanssija-koreografi Johanna Keinäsen lyhytelokuva Body Language Zone (2015) on valittu yli kahdenkymmenen festivaalin ohjelmaan 13 eri maassa ja saanut kuusi  palkintoa Alankomaissa ja Yhdysvalloissa sekä lukuisia kunniamainintoja.

Taso on harpannut ylös kymmenessä vuodessa

Suomalaisen tanssielokuvan syntyyn ja nousuun on vaikuttanut yksi ja sama, nykyisin Loikka Kontaktina tunnettu tanssielokuvan asiantuntijaorganisaatio, joka on tehnyt työtä tanssielokuvan eteen jo kymmenen vuotta. Käytännössä se on kaksi henkilöä, Loikka-festivaalin perustaja Hanna Pajala-Assefa ja nykyinen taiteellinen johtaja Kati Kallio.

”Polku on selvä. Loikka-festivaalilla suomalaiset ovat saaneet nähdä kansainvälistä tanssielokuvaa, löytäneet taiteenlajin mahdollisuudet, inspiroituneet ja halunneet lähteä tekemään itse”, Kati Kallio kertoo. ”Suomalaisten tekijöiden osaaminen on karttunut meidän järjestämien ammattilaiskoulutusten myötä. Iso harppaus eteenpäin on tapahtunut Loikan, Sesin, AVEKin ja Ylen perustaman yhteisen tuotantotuen myötä”, hän jatkaa.

Suomessa tehdään tällä hetkellä valtavasti tanssielokuvia, joiden tasosta kertoo niiden menestys kansainvälisillä festivaaleilla ja kilpailuissa. Esimerkiksi pohjoismaiseen 60secondsdance -kilpailuun haki 26 suomalaista minuutin pituista elokuvaa.

Loikan kymmenen vuoden työn tuloksena tasokasta tanssielokuvaa tehdään Suomessa niin paljon, että tämän vuoden tapahtuman ohjelmisto pystyttiin rakentamaan keskittyen kotimaiseen elokuvaan.

”Kun vuonna 2008 Loikkaa perustettiin, jouduimme tyytymään muutamaan arkistosta löydettyyn leffaan ja avoimen haun saalis oli laiha. Vuoden 2011 Loikkaan haki 10 kotimaista elokuvaa, joista esitettiin kuusi. Vuonna 2015 määrä nousi jo lähelle 40:ää, joista festivaalilla näytettiin 15 elokuvaa”, Hanna Pajala-Assefa kertoo.

Mukana taiteen ja teknologian kehityksessä

”Tanssielokuva katsoo vahvasti ja ennakkoluulottomasti eteenpäin. Se on taiteenlaji, jolla on annettavaa sekä elokuvalle että tanssille, mutta myös esittävien taiteiden leviämiselle digitaalisissa medioissa”, toteaa Hanna Pajala-Assefa.

Uusia kiinnostavia avauksia tanssielokuvalla on esimerkiksi 360° virtual reality -elokuvien kehittämisessä.  Tanssiammattilaisten kehollisella ja tilallisella ymmärryksellä on paljon käyttöä katsojan kehollisen kokemuksen luomisessa mahdollisimman todentuntuiseksi VR-ympäristössä. Loikka on mukana myös tämän alan kansainvälisessä kehittämisprojektissa.

Menestyksestä huolimatta Loikka Pre10 – Tanssielokuvajuhla järjestetään tänä vuonna vain yksipäiväisenä, sillä Loikka Kontakti ry on jäänyt taiteenaloihin sidottujen rahoitusmuotojen väliinputoajaksi. Tukea on saatu ainoastaan kohdeapurahan muodossa erilaisiin lyhytaikaisiin projekteihin ja hankkeisiin, mutta Loikan toiminnan jatkuminen ja hyvään nousukiitoon saadun suomalaisen tanssielokuvan edistäminen ovat vaakalaudalla, mikäli perustoimintaan ei löydy pitkäjänteistä rahoitusta miltään taiteen ja kulttuurin alalta.

Loikka Pre10 – Tanssielokuvajuhla
Lauantaina 25.3.2017 WHS Teatteri Unionissa

15.00 Loikka ProTalk-paneelit

Tanssielokuvan tekemisestä puhuvat mm. Body Language Zonen tekijät Kim Saarinen ja Johanna Keinänen ja Cold Storage -elokuvan tekijät Thomas Freundlich ja Valtteri Raekallio sekä Loikan taiteellinen johtaja & tanssielokuvantekijä Kati Kallio.

Tuotantohankkeesta kertovat Kallion lisäksi Sesin ja AVEKin tuotantoneuvojat. Mentorointihanketta esittelevät Suomen näytelmäkirjailijat ja käsikirjoittajat ry:n toiminnanjohtaja Jukka Asikainen sekä LoikkaPro koordinaattori Hanna Pajala-Assefa.

18.00 elokuvanäytös 100 % suomalaista

Ensi-illassa: Nuoren polven ohjaajan Katarina Rädyn lyhytelokuva Blind yhteistyössä koreografien Mia Jaatisen ja Mikko Makkosen kanssa sekä Reetta-Kaisa Ilesin ja Teemu Kyytisen dokumenttielokuva Hiljaiset tunteet.
Ja paljon muuta!

20.00 elokuvanäytös Liikutus

Ensi-ilta: Loikka tuotantorahoituksen 2016 saanut elokuva Through the Supertmarket in Five Easy Pieces. Lapsiperheen arjen haasteista kertova lyhytelokuva on ohjaaja Anna Maria Jóakimsdóttir-Hutrin ja koreografien Maria Saivonsalmen ja Andrius Katinasin yhteistyö. Näytöksessä nähdään myös mm. hollantilaisen Point Taken -projektin elokuvat She/Her ja Sink or Swim, joissa koreografeina toimivat suomalaiset Cecilia Moisio ja Jaakko Toivonen.