Taidelähtöiset menetelmät kiinnostavat Aasiassa – yhdenvertainen taiteilijuus meitä edellä

ARTIKKELIT
Inka Reijonen, 2.10.2015

Joukko suomalaisia nykytanssin, tanssiteatterin ja uuden sirkuksen ammattilaisia osallistuu vuosittain järjestettävään Performing Arts Market -tapahtumaan 5.–9.10. Soulissa, Etelä-Koreassa. Yhdessä halutaan viestiä siitä kuinka esittävä taide kuuluu kaikille – yhdenvertaisessa taiteilijuudessa olisi taas Aasiasta opittavaa.

”Taidelähtöiset menetelmät kiinnostavat nyt Etelä-Koreassa. Erityisesti lapsista ja vanhuksista halutaan pitää hyvää huolta ja tähän työhön etsitään uusia keinoja ja näkökulmia,” kertoo näyttelijä ja Esteetön taide ja kulttuuri ry:n puheenjohtaja Kirsi Mustalahti, joka matkaa Souliin yhdessä suomalaisten tanssintekijöiden kanssa.

Esteetön taide ja kulttuuri ry edistää tukea tarvitsevien taiteilijoiden työskentelymahdollisuuksia meillä ja maailmalla. Järjestö vauhdittaa myös osaamisen vaihtoa erityisesti Etelä-Korean ja Suomen välillä: Syyskuussa Suomessa vieraili parikymmentä eteläkorealaisen WonBuddhism Welfare Associationin työntekijää tutustumassa suomalaiseen taidelähtöiseen osaamiseen.

”Kulttuurin ja taiteen hyvinvointivaikutukset ovat meillä tunnettuja ja niistä on paljon positiivisia kokemuksia. Tämä on sellaista osaamista, jota meidän kannattaa viedä maailmalle”, Mustalahti sanoo.

PAMS:iin matkaavista ryhmistä esimerkiksi tanssiteatteri Glims & Gloms on tehnyt työtä Parkinson-potilaiden kanssa. Tanssiteatteri Auracon osallistavat esitykset ja Tero Saarinen Companyn yhteisötanssitoiminta innostavat puolestaan lapsia ja nuoria tanssiin. Mustalahti pitääkin universaalia tanssia jo lähtökohtaisesta saavutettavana taidemuotona.

Tanssin Tiedotuskeskuksen kansainvälisten asiain päällikön Pirjetta Mularin mukaan osaamisen vienti ja vaihto ovat tätä päivää myös tanssin saralla:

”Kansainvälisessä toiminnassa esitysviennin lisäksi kannattaa panostaa myös osaamisen, tietojen ja taitojen vientiin. Tunnistaa ajankohtaisia ilmiöitä ja paketoida omaa osaamista näiden havaintojen perusteella.”

Kulttuurin ja taiteen hyvinvointivaikutukset ovat meillä tunnettuja ja niistä on paljon positiivisia kokemuksia. Tämä on sellaista osaamista, jota meidän kannattaa viedä maailmalle.

Pääosassa taide eikä vamma

Kotimaiselle taidelähtöiselle osaamiselle on Aasiassa kysyntää. Osaamisen vaihdossa jotain tuodaan myös kotiin päin:
”Ajatus siitä, että taide kuuluu kaikille on meillä Suomessa vahva. Yhdenvertaisessa taiteilijuudessa ollaan Koreassa kuitenkin paljon pidemmällä. Etelä-Koreassa toimii esimerkiksi useita eri tavoin liikuntarajoitteisia ammattilaistanssitaitelijoita ja -ryhmiä – kun taas Suomessa heitä on vain muutamia”, Mustalahti sanoo.

Mustalahden mukaan on yhteiskunnan tehtävä tarjota kaikille yhdenvertaiset mahdollisuudet kouluttautua ja työskennellä ammattitaiteilijoina.

”Etelä-Koreassa kaikilla on mahdollisuus kouluttautua ja löytää itsestään taiteilija. Tällöin syntyy teoksia, jossa vammalla ei ole enää merkitystä, vaan pääosassa on itse taide.”

Suomen edustus PAMS:issa:

Vastaava tuottaja Riitta Aittokallio, Glims & Gloms
Tanssija, miimikko Kati Lehtola, Tanssiteatteri Auraco
Kansainvälisten asiain päällikkö Pirjetta Mulari, Tanssin Tiedotuskeskus
Puheenjohtaja Kirsi Mustalahti, Esteetön taide ja kulttuuri ry, Diverse Arts Management
Kansainvälisten asiain päällikkö Lotta Nevalainen, Sirkuksen tiedotuskeskus
Myyntipäällikkö Johanna Rajamäki, Tero Saarinen Company

PAMS:in aikaan voi nähdä myös Tero Saarisen tilausteoksen Vortex Korean kansalliselle tanssiryhmälle. Esitykset 7.–10.10. Korean kansallisteatterissa.

 

Creative Commons -lisenssi
Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.