Riitta Pasanen-Willberg: Kaksi tapaa kulkea maailmassa

Nykytanssi

Vahvasti liikkeeseen pohjautuvan teoksen teemoja ovat toisen kohtaaminen ja ihmisen eletty aika.

TANSSITEOKSEN LÄHTÖKOHTIA

Vahvasti liikkeeseen pohjautuvan teoksen teemoja ovat toisen kohtaaminen ja ihmisen eletty aika.

Koreografian innoituksen ja jäsentämisen lähtökohtana on kolme ajatuksellista kerrosta, jotka lopullisessa teoksen rakenteessa kietoutuvat erottamattomasti yhteen. Nämä kerrokset ovat:

1. Wassily Kandinskyn epäesineellinen ajattelu

Kandinsky ajatteli, että jokaisen taiteen muodon ilmentymässä on pyrkimyksen siemen kohti abstraktia, epäaineellista. Tämän tuloksena eri taiteenalat pyrkivät kohden toisiaan. Kandinsky puhui musiikista parhaana opettajana: musiikki ei hänen mukaansa tavoittele luonnon ilmiöiden jäljittelemistä vaan taiteilijan sielun ilmaisua, musikaalisen äänen muodossa. Näin hän ajatteli, että myös maalaustaiteessa voidaan lainata metodeja eri taiteen aloilta ja voimakkaimmin juuri musiikista. Hän ajatteli, että jokaisella taitelijalla on todellinen voima soveltaa kaikkia – myös muiden taiteen alojen metodeja, mutta tätä voimaa tulee kehittää. (Kandinsky 2006, 40–43.) Tällä ajattelullaan Kandinsky pyrki mm. yhteiskunnan parantamiseen.

2. Wassily Kandinskyn teokset Singer (1903) ja Various Accents (1941)

Kandinskylle maalaaminen oli syvällistä ajattelua ja tavoittelua välittää inhimillisiä emootioita abstrakteista muodoista ja väreistä koostuvan visuaalisen kielen kautta ja ylittämällä siten kulttuuriset ja fyysiset esteet. Tämä ajattelu vaikutti minuun syvästi.

Singer: www.wassilykandinsky.net/work-4.php

Various Accents: www.wassilykandinsky.net/work-71.php

3. Rakkaus

Rakkaus on varmaankin kaiken kaikkiaan puhki kaluttu aihe. Tunteena se on kuitenkin kaiken kokoava, pyyteetön ja empaattinen. Rakkaudella on eri muotoja, tarkoituksia ja seuraamuksia.. Elämme maailmassa, jossa alati läsnä oleva terrorisminuhka, sodat, pakolaiskriisit ja ilmastomuutokset muutamia akuutteja aiheita mainitakseni ovat päivittäin läsnä elämässämme. Herää kysymys kaiken kestämisestä ja koossa pitävistä voimista. Silloin ajatus rakkaudesta voi olla raastava ja epäoikeudenmukainen. Käpristymme pelosta tai surusta ja avaudumme rakkauden ilosta – aina rakkaus ei löydä kohdettakaan. Tällöin käpristymme myös kehollisesti – ja kadotamme voimavarojamme. Kaksi tapaa kulkea maailmassa –teoksessa rakkautta käsitellään kokoavana voimana ja tunnetilana. Myötäilen Jarkko Rantasen ajatusta siitä, että ”… kehon asento ja liike vaikuttaa mielialaan ja tunteisiin….” ja että ”Kun ilmeet, eleet ja liikkeet, jotka liittyvät tunteisiin heikkenevät, aiheuttaa se muutoksia myös tunnemaailmassa” (Rantanen 2011, 39)

Teos on hyvin henkilökohtainen, mutta toisaalta myös etäännytetty yleisemmälle tasolle oman liikkeen ja liikeilmaisun avulla, jossa tanssijan liike, liikkumisen laatu ja liikeartikulaatio ovat sisällön peruslähtökohtia.

Tanssitaitelija Riitta Pasanen-Willberg on vaikuttanut Suomen tanssin kentällä 80-luvulta alkaen. Pasanen-Willberg on luonut merkittävän uran uuden tanssin kehittäjänä Suomessa sekä kansainvälisesti. Hän on luonut yli 50 koreografiaa, joita on esitetty Suomessa, Hollannissa, Englannissa, Belgiassa ja Venäjällä. Pasanen-Willberg on toiminut paljon Pohjois-Karjalassa opettaen koreografiaa ja esiintyen. Tanssitaiteilija Mari Kortelainen on valmistunut tanssijaksi Pohjois-Karjalan Ammattiopistosta 2007 ja toiminut laajasti tanssija-koreografina ja pedagogina edistäen erityisesti alueellista tanssin kehittämistä. Matti Willberg toimii Helsingin kaupunginteatterissa valaistusmestarina ja on suunnitellut valoja Pasanen-Willbergin teoksiin vuodesta 1985 alkaen. Niin ikään pukusuunnittelija Leena Nurmi on Pasanen-Willbergin pitkäaikainen yhteistyökumppani vuodesta 1988 alkaen. Äänisuunnittelija Iiro Levanto on tehnyt lukuisia äänisuunnitelmia ja –äänityksiä elokuviin ja tunnettuihin TV-sarjoihin.

Liikemenetelmä, sisältö, teoksen rakenne ja liikkeen ohjaus: Riitta Pasanen-Willberg
Tanssi: Mari Kortelainen
Kertoja: Riitta Pasanen-Willberg
Valosuunnittelu ja toteutus: Matti Willberg
Pukusuunnittelu ja toteutus: Leena Nurmi
Musikki: Angelique Kidjo, Maurice Ravel, Antti Tuisku, Nancy Sinatra
Äänitausta: Eradj Nazimov
Tuontanto: Itäinen tanssin aluekeskus, työryhmä

Esitykset
Pe 12.8. klo 19.00 KANTAESITYS
La 13.8. klo 15.00
Sotku, Suokatu 42/2, Kuopio

Liput: 18/10€
Paikkavaraukset ennakkoon: itak@itak.fi / 050 581 6300
Liput myös puolta tuntia ennen ovelta.

Itäinen tanssin aluekeskus

© Mikko Laaninen

Esitykset

Map

Sotku

Suokatu 42/2, Kuopio

12.8.2016

19.00

Ensi-ilta

13.8.2016

15.00