TOGETHER? Working with children in performance – keskustelu / seminaari

ILMOITTAJA: GOETHE-INSTITUT FINNLAND
16.8.2018

Kun näyttämöllä on lapsia tai nuoria, ei kyse ole välttämättä lapsille suunnatusta esityksestä. Mutta saattaa olla. Kuinka taiteilijat tekevät näyttämötyötä lasten kanssa? Millaisina lapset esitetään näyttämöllä aikuisten seurassa, minkälaisia rajoituksia on, mitä nuorilta esittäjiltä voi odottaa ja kuinka heidän kanssaan työskennellään?

Performanssiryhmä Oblivia ja Goethe-Institut Finnland ovat kutsuneet teatteriohjaajia ja dramaturgeja keskusteluun, jossa pohditaan työskentelyprosessia, moraalisia rajoja ja taiteilijoiden hyvin erilaisia kokemuksia työskentelystä lasten kanssa. Tilaisuuden moderoi Pilvi Porkola.

Keskustelijat:

  • Stefan Bläske (Saksa/Belgia), s. 1976 Saksan Bruchsalissa, on dramaturgi Milo Raun perustamassa Internatiol Institute of Political Murder -teatterissa. Hän on opiskellut teatteri- ja mediatieteitä, filosofiaa, politiikka- ja hallintotieteitä. Milo Raun lapsinäyttelijöiden kanssa toteutettu näytelmä ”Five Easy Pieces“ tuo lastenmurhaaja Marc Dutroux´n elämän näyttämölle ja yhdistää esteettisiä ja teatteriin liittyviä kysymyksiä moraalisiin.
    http://international-institute.de/en/five-easy-pieces-2/
  • Martina Grohmann(D/B) on syntynyt 1972 Wienissä ja työskennellyt useissa teattereissa saksankielisellä kielialueella. Hän toimii tällä hetkellä Theater Rampe -teatterin johtajana Stuttgartissa, joka on kehittynyt opiskelijateatterista vähitellen ammattimaiseksi off-teatteriksi.  http://theaterrampe.de/
  • Sahar Rahimi(Saksa) on syntynyt 1981 Teheranissa ja asuu nykyisin Berliinissä. Hän on opiskellut Gießenin teatteri-instituutissa (Institut für Angewandte Theaterwissenschaft) ja on ollut mukana perustamassa performanssiryhmää Monster Truck, joka työskentelee teatterin, performanssin, näyttämöinstallaation ja videotaiteen leikkauspisteessä. Performanssissa ”Sorry” näyttämöllä on ammattinäyttelijä ja viisi nigerialaislasta. Esityksessä pohditaan, kuinka kohdata toinen ihminen tasa-arvoisena asymmetristen postkoloniaalisten valta-asetelmien vallitessa. http://www.monstertrucker.de/arbeiten/info/
  • Martin Grünheit(Saksa) on vuonna 1987 Gerassa syntynyt ohjaaja. Hän on opiskellut näyttämötaiteita Hildesheimin yliopistossa ja teatteriohjausta Hampurin musiikki- ja teatterikorkeakoulussa. Hän on yksi teatteriverkosto  cobratheater.cobra:n perustajista. Grünheit on dramatisoinut useita nuorelle yleisölle suunnattuja esityksiä. Tämän vuoden alussa hän toi näyttämölle menestysohjaaja Roland Schimmelpfennigin teoksen ”Die Biene im Kopf” käyttäen virtuaalitodellisuutta  Theater an der Parkauessa Berliinissä. Teoksen aiheena on vaikeissa olosuhteissa kasvanut lapsi, joka pakenee mielikuvituksen maailmaan. http://www.parkaue.de/spielplan/die-biene-im-kopf/
  • Annika Tudeer(Suomi) työskenteli 1990-luvulla tanssijana ja koreografina ja valmistui Helsingin yliopistosta pääaineenaan kirjallisuus. Nykyisin hän on Helsingissä toimivan performanssiryhmä Oblivian taiteellinen johtaja ja jäsen. Ryhmä on tuottanut useita nuorille suunnattuja esityksiä osin yhteistyössä nuorten kanssa. http://oblivia.fi/children-and-other-radicals/

Aika: Torstaina, 30.08.2018, klo 13-16 


Paikka: Goethe Institut-Finnland, Salomonkatu 5 B, Helsinki

Ilmoittautumiset: 27.08.2018 mennessä: info@oblivia.fi
Tilaisuus on englanninkielinen. Vapaa pääsy

Tapahtuman verkkosivu: https://www.goethe.de/ins/fi/fi/ver.cfm?fuseaction=events.detail&event_id=21297164

Keskustelu liittyy Oblivian esitykseen ”Children and Other Radicals”, joka nähdään Helsingin Juhlaviikoilla 29.–30.8. klo 19.
Lisätietoa esityksestä: http://www.helsinginjuhlaviikot.fi/ohjelma/oblivia-lapset-ja-muut-radikaalit/