Eläköön tanssielokuva! -tapahtuma tuo kaivatut tanssielokuvat Helsinkiin

UUTISET
4.11.2020

Marraskuun lopulla järjestettävän tanssielokuvatapahtuman pääpaino on tuoreissa kotimaisissa elokuvissa. Valkokankaalla nähdään myös kansainvälisiä filmejä.

ALTA © Antti Ahokoivu

ALTA © Antti Ahokoivu

Syksyn pimeimpään aikaan sijoittuva, kolmipäiväinen Eläköön tanssielokuva! -tapahtuma vie katsojat tunnelmalliselle nojatuolimatkalle 20.-22. marraskuuta 2020. Elokuvia katsellaan WHS Teatteri Unionissa Helsingissä. Kotimaisista elokuvista koostuvat lyhytelokuvanäytökset on kuratoinut tanssielokuvantekijä Kati Kallio ja kansainvälisistä elokuvista koostuvan näytöksen Teatteri Union.

Perjantaina 20.11. vietetään kansainvälistä tanssielokuvailtaa, kun Teatteri Unionin arkistojen aarteet tanssittavat katsojia pitkin poikin maailmaa Euroopasta aina Kuubaan asti. Näytöksen elokuvat nähdään 35 mm ja 16 mm -filmikopioilta.

Lauantai 21.11. ja sunnuntai 22.11. on omistettu tuoreille kotimaisille tanssielokuville. Elokuvat pureutuvat liikkeen keinoin ihmissuhteisiin, luontosuhteeseen, ikääntymiseen, itsensä kohtaamiseen ja voittamiseen herkällä otteella, huumoria unohtamatta. Tanssi näyttäytyy elokuvissa tapana olla, kohdata maailma ja toiset ihmiset.

Lauantaina nähdään kansainvälisesti palkittuja kotimaisia elokuvia, kuten Marja Helanderin saamelaisalueiden omistajuuden kysymyksiä tutkiva Eatnanvuloš Lottit – Maan sisällä linnut (2018) sekä Katariina Rädyn ja Mia Jaatisen stereotyyppisistä naisrooleista ulospääsyä etsivä Second Illusion (2019). Ensi-iltansa saa Timo Haanpään tanssielokuva Tango (2020).

Sunnuntain kahden elokuvan yhteisnäytöksessä ensiesityksensä saa pidempi versio Thomas Freundlichin ja Valtteri Raekallion vuonna 2019 valmistuneesta Fram-elokuvasta. Huippuvuorilla kuvattu, dokumenttia ja tanssielokuvaa yhdistävä teos nähdään samassa näytöksessä Raekallion ja Freundlichin pilkkijän ja jäämiehen ystävyydestä kertovan Cold Storage (2016) -lyhytelokuvan kanssa. Cold Storage on esitetyin suomalainen lyhytelokuva, ja se on palkittu kansainvälisesti 38 kertaa.

Elokuvanäytösten lisäksi yleisö voi osallistua lauantaina järjestettävään keskusteluun, joka pureutuu tanssielokuvaan taidemuotona. Miten lähestyä tanssielokuvaa? Mikä erottaa tanssielokuvan muista elokuvagenreistä? Mitkä ovat sen mahdollisuudet ja mikä taidemuodossa on erityistä? Puhumassa ovat tanssia harrastava elokuva-asiantuntija ja elokuvafestivaaliaktiivi Marjo Pipinen, tanssielokuvantekijä Thomas Freundlich sekä kulttuurituottaja ja kirjoittaja Heidi Backström. Keskustelua moderoi Riitta Aittokallio. 

Kotimainen tanssielokuva tarvitsee lisää valkokankaita

Kotimaiset tanssielokuvat kiertävät ja keräävät vuosittain palkintoja maailman isoilla elokuvafestivaaleilla. Vuonna 2019 suomalaisia tanssielokuvia kävi katsomassa kaiken kaikkiaan reilut 18 000 ihmistä. Kotimaassa tanssielokuvia näkee harvemmin. Suomalaisen tanssielokuvan tienraivaaja ja inspiroija, Tanssielokuvafestivaali Loikka joutui lopettamaan toimintansa syksyllä 2019 talousvaikeuksien takia.

Tänä vuonna tanssielokuvia on voinut nähdä esimerkiksi tamperelaisella Tanssivirtaa-festivaalilla, jossa esitettyjä elokuvia yhdistivät kulkemisen ja matkaamisen teemat. Lisäksi Helsingissä järjestettävä Rakkautta & Anarkiaa -elokuvafestivaali näytti tanssielokuvia lyhytelokuvasarjassaan.

Myös Kuopio tanssii ja soi on sisällyttänyt marraskuun ohjelmistoonsa kaksi tanssilyhytelokuvailtaa. Ensi-iltansa saa esimerkiksi akateemikko Marjo Kuuselan, Ninni Perkon, Krista-Julia Arpon ja yli 30 eri-ikäisen naisen tulkitsema tanssielokuva Kylmäketju. Elokuva pureutuu ylisukupolvisen hiljaisuuden teemaan ja sukeltaa sukujen vaiettuihin tarinoihin.

Marraskuinen Eläköön tanssielokuva! -tapahtuma on tervetullut, uusi näyttämö tanssielokuvalle Suomessa. Sen järjestävät edesmenneen Loikka-tanssielokuvafestivaalin taustavoimissakin toimineet tuottajat Anni Leino ja Riitta Aittokallio, yhteistyössä WHS Teatteri Unionin kanssa. Idea tapahtumasta syntyi turhautumisesta nimenomaan siihen, ettei suomalaisia tanssielokuvia nykyisin juuri näe muualla kuin kansainvälisillä festivaaleilla ja Tampereella. “Isoilla elokuvafestivaaleilla lyhyet tanssielokuvat ja niistä kootut näytökset tuntuvat hukkuvan laajaan ohjelmistokirjoon. Tanssielokuva ansaitsee oman tilan”, Leino kiteyttää.

Eläköön tanssielokuva! -tapahtumaa tukee Helsingin kaupunki.