Inhimillisyys inspiroi vuoden 2020 OuDance-festivaalin ohjelmistossa

UUTISET
Anni Leino, 17.8.2020

OuDance -festivaalin syksyn 2020 ohjelmiston teokset ammentavat inhimillisyydestä, tutkien muun muassa sisaruuden kokemusta yli maantieteellisten rajojen, elämää hankaloittavaa sisäilmaongelmaa ja ihmettä osana nykyihmisen maailmankuvaa. Poikkeuksellisen kevään jälkeen ohjelmistossa nähdään sekä kansainvälisiä vierailuesityksiä että kotimaisia teoksia. Festivaali järjestetään Oulussa 9.-13.9.

Beatrix Simkó & Jenna Jalonen: Long Time No See! © Daniel Dömölky

Festivaalin avaa unkarilaisen Beatrix Simkón ja suomalaisen, Budapestiin kotiutuneen Jenna Jalosen teos Long Time No See! joka toivottaa kirjaimellisesti yleisön tervetulleeksi takaisin live-esitysten pariin. Teos käsittelee yhteisiä juuria, eristyneisyyttä, kahden kulttuurin välisiä yhtäläisyyksiä ja erityispiirteitä. Simkó ja Jalonen tutustuivat Budapestissa työn kautta. Kaksikko löysi nopeasti yhteisen sävelen, maiden kulttuurien yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia he käsittelivät alkuun lähinnä huumorin kautta.

Suomen ja unkarin kieli kuuluu samaan suomalais-ugrilaiseen kielikuntaan, jonka takia niissä on joitakin yhteisiä piirteitä. Monet suomen kielen sanat kuulostavat unkarilaisen korvaan tutulta ja päinvastoin, vaikka niiden merkitys olisi täysin eri. Toisaalta taas muun kuin suomea tai unkaria puhuvan korviin kielten erottaminen voi olla vaikeaa.

Jalosen ja Simkón havaintojen mukaan suomalaisia ja unkarilaisia yhdistää myös taipumus melankoliaan. Teoksessa näyttämölle on viety muutakin kuin omakohtaisia kokemuksia. “Yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia käsitellään teoksessa myös joidenkin stereotypioiden kautta, vaikka emme näe itsemme edustavan niitä”, kertoo Jalonen.

“Fyysinen ulottuvuus, kehollisuuden ja puhutun kielen suhde, korostuu jos puhetta ei ymmärrä ollenkaan. Teos on hyvin fyysinen, joten kieli on vain yksi sen taso”, kuvailee Jalonen, joka arvelee monella olevan kokemuksia myös kielellisestä ulkopuolisuudesta. Fyysisen ilmaisun merkityksen huomaa usein vasta tilanteessa, jossa yhteistä kieltä ei ole.

Long Time No See! ei jää vain kahden maan sisäpiirin vitsiksi vaan sen teemat koskettavat myös laajempaa yleisöä. Teos valittiin vuonna 2018 ranskalaisen Avignonin Sujets à Vif -festivaalin ja vuonna 2019 eurooppalaisen Aerowaves-verkoston Spring Forward Festivalin ohjelmistoon. Teos on sittemmin vieraillut monissa eurooppalaisissa tanssin taloissa ja se nähdään nyt ensi kertaa Suomessa.

Long Time No See! sivuaa rajat ylittävää eurooppalaisuuden kokemusta, joka yhdistää maiden välillä työnsä puolesta sukkuloivia taiteilijoita. “Ihan hyvin voi pohtia johtuuko meidän välinen yhteys enemmän siitä, että olemme sitä sukupolvea, joka on voinut vapaasti matkustaa ja opiskella ympäri Eurooppaa vai siitä, että satutaan olemaan Unkarista ja Suomesta.”

Kotimaisia helmiä ja kansainvälisiä vieraita

OuDancen ohjelmistossa nähdään toinenkin teos Beatrix Simkólta. Zoltán Grecsóin ja Simkón duetto #Orpheus#Eurydice tarjoaa erityisen tulkinnan Orpheuksen ja Eurydicen myyttiseen rakkaustarinaan. Festivaalin kolmas kansainvälinen vierailuteos on italialaisen Silvia Gribaudin Graces, joka perustuu taruun Zeuksen kolmesta tyttärestä Euphrosynestä, Aglaeasta ja Thaliasta kolmen mieshahmon tulkitsemana.

Festivaalin kotimaisen ensi-iltansa saa Milla Virtasen Home Sweet Home, joka on poikkitaiteellinen, absurdi kuvaus sisäilmaongelmasta. Oulussa vierailee myös Carl Knif Company teoksellaan At once, in Helsinki. Elokuvaelämyksiä ohjelmistossa tarjoilee koreografi Tero Saarisesta kertova dokumentti Utelias Iho.

Tutustu festivaalin koko ohjelmistoon täällä