Kansainvälinen tanssin tutkimuksen konferenssi NOFOD järjestetään Helsingissä kesäkuussa

UUTISET
Sanna Kangasluoma, 10.4.2019

Pohjoismaisen tanssintutkimuksen foorumin NOFODin konferenssissa 12.-15.6. pohditaan tanssin osallistavia mahdollisuuksia ja poliittisia merkityksiä niin tanssitaiteen kuin pedagogiikan tai tutkimuksen näkökulmista.

Kuka päättää mitä tanssitaan tai millaisia aiheita tanssissa käsitellään? Keitä ja millaisia kehoja näyttämöllä nähdään? Miten kehoja muokataan?

Nämä kysymykset ovat relevantteja kaikissa tanssimuodoissa, nykytanssissa, katutanssissa, kansantanssissa, baletissa, bollywoodissa jne. Entä miten tanssi tai tanssintutkimuksen praktiikat toimivat muissa konteksteissa ja laajemmissa yhteiskunnallisissa rakenteissa? Tanssin ja politiikan teema tarjoaa myös erilaisia näkymiä siihen, miten politiikka on vaikuttanut suoraan tai välillisesti tanssin kenttään ennen ja nyt.

NOFOD konferenssi järjestetään nyt jo 14. kerran. Ohjelmassa on lukuisia tutkimusesittelyjä, tutkijoiden puheenvuoroja, useita paneelikeskusteluja, työpajoja ja luento-demoja. Konferenssin kieli on englanti.

NOFOD konferenssi, Helsinki, Teatterikorkeakoulu, 12.-15.6.2019
Practice, Participation and Politics

Lisää ohjelmasta ja NOFODista täällä ›

Ilmoittaudu mukaan rekisteröitymislomakkeella ›

Alla muutamia poimintoja ohjelmasta – muutokset mahdollisia.

Pääpuhujat / -esiintyjät:

  • Liisa Pentti (Suomi)
  • Steve Valk (Saksa)
  • Ann Cooper Albright (USA)

Esitelmät, mm.:

  • Lehikoinen Kai: Politics and Dance Ambassadorship: Dance in immigrant education in south west Finland
  • Seye Elina: The Politics of Participation in Dance Ethnography
  • Cassani Beth: What can participatory dance do and who cares anyway?
  • Stœckl Mickael: Dance as Politics – A philosophical and conceptual analysis of movement, rhythm and power relations in the practice and creation of new dance
  • Jusslin Sofia: Dancing and writing creatively in primary education: Methodological considerations around an educational design research project
  • Peura Marika: How pop culture choreographs bodies with tits and ass – Expanding female subjectivity through contemporary choreography
  • Høeg-Karlsen Kristine: The art of teaching dance through the Cultural Schoolbag in Teacher Education
  • Thompson Daisy: Kinaesthetic Strike: Dance as radical strike within the affective encounter between body and technologies of control
  • Sture Iversen Anette: Street Dance and Contemporary Dance: Opposites attract

Työpajat, mm.:

  • Kapodistria Georgia: Almost the Same But Not White
  • Silveira José: Circus & Capoeira: A communicative action in dance
  • Davison Sally: Dance and Somatic Wellbeing – the living connection

Luento-/demot, mm.:

  • Monni Kirsi: Deborah Hay’s Perfomance Practice – A radicalization of the dancer’s agency and the methodologies of creating and performing choreography