Kiasman ARS22 – Eläviä kohtaamisia -näyttelyn liveohjelma poikkeuksellisen runsas
Kiasman kansainvälisen suurnäyttely ARS22:n liveohjelmassa keskeistä on kohtaaminen ja ihmisten tuominen yhteen. Ohjelmisto sisältää kotimaisia sekä kansainvälisiä esityksiä, joita nähdään Kiasma-teatterin lisäksi museon näyttelykerroksissa ja aulassa.

Alexandra Bachzetsis: 2020: Obscene © Melanie Hofmann
Kun Kiasma avaa ovensa yli vuoden kestäneen remontin jälkeen perjantaina 8. huhtikuuta, on avajaisviikonloppuna luvassa myös esitystaidetta. Koreografi Michele Rizzon (IT) klubikulttuuria tutkiva tanssiteos HIGHER xtn. esitetään kahtena ensimmäisenä aukiolopäivänä Kiasman aulassa, ja viidennessä kerrossa sijaitsevan taiteilija Donna Huancan (US) teosta elävöittää kaksi esiintyjää lauantaina 9.4.
Uusitun Kiasma-teatterin pääsee korkkaamaan koreografi-kuvataiteilija Alexandra Bachzetsisin (GR/CH) uusin näyttämöteos 2020: Obscene. Mustaa huumoria sisältävä esitys on metatason tarinankerrontaa populaarikulttuurista lainatuin elein. Teoksesta järjestetään kaksi esitystä huhtikuun lopussa.
Toukokuussa Kiasman neljännessä kerroksessa sijaitsevassa Kontti-tilassa nähdään uusi versio Anna Maria Häkkisen, Erno Aaltosen ja Saara Töyrylän teoksesta Monuments. Teos on painin liikekieleen perustuva tanssiduetto. Yleisö saa liikkua esitystilaan ja sieltä pois mielensä mukaan esityksen aikana.
Toukokuun lopussa Kiasman galleriatiloissa esitetään nykyperformanssin kärkinimiin kuuluvan Alexandra Piricin (RO) performanssi Delicate Instruments of Engagement. Performanssi on sekoitus internet-meemejä, popkulttuurin kuuluisia ilmentymiä ja poliittisia puheita, joiden kautta taiteilija kertoo taiteen ja politiikan historiaa. Performanssia esitetään yhden viikon ajan neljä tuntia päivässä.
Kesäkuussa URB X ARS22
URB-festivaali (3.-12.6.2022) kietoutuu yhteen ARS22 -liveohjelmiston kanssa. Amanda Piña (CHI/MEX) tuo Kiasma-teatteriin tanssiteoksensa Frontera I Border – a Living Monument, joka käsittelee hip hop -kulttuurin, siirtomaavallan aikaisten tarinoiden, alkuperäiskansojen tapojen ja mystiikan kietoutumista toisiinsa USA:n rajan tuntumassa Meksikossa.
Berliinissä asuvan suomalaistaiteilija Dafna Maimonin teos Orient Express Yourself saa URB-festivaalilla uuden muodon ruokarekan muodossa. Eri puolilla Helsinkiä nähtävä teos on osallistava performanssi, jossa falafel-annoksen valuuttana toimii asiakkaan kertoma kokemus perhesuhteista tai patriarkaalisesta yhteiskunnasta.

Mikko Niemistö: Wakey Wakey (kuvassa Karolina Ginman, Mikko Niemistö ja Justus Kantakoski) © Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen ja Sofia Pyy
Kiasma-teatterissa nähdään myös taiteilija SERAFINE1369:n pitkäkestoinen performanssiteos
I I I (something flat, somethin cosmic, something endless). Performanssi luo tilan, jossa on mahdollista tavoitella unelmia ja muistoja sekä niiden äärettömiä ulottuvuuksia, tai pysytellä yksityisessä piirissä.
Syksyn kolme tärppiä
Syksyllä ARSin liveohjelmistossa nähdään muun muassa puolalais-brittiläisen taiteilija Alex Baczynski-Jenkinsin uusin teos Unending love, or love dies, on repeat like it’s endless. Lisäksi nähdään koreografi Mikko Niemistön uusin teos Wakey-wakey, joka innoittuu transsista ja alitajunnan tuotteista ja kutsuu katsojan vaeltamaan mielen hämärille alueille.
ARS22 live-ohjelmiston päättää lokakuussa koreografi-elokuvantekijä Ima Iduozeen elokuvanäytös Diaspora Mixtapes. Afrikkalaista diasporaa käsittelevä teossarja sai ensimmäisen osansa vuoden 2021 URB-festivaalilla, ja Kiasma-teatterissa ensiesityksensä saa nyt elokuvan uusi jatko-osa.