Rehottava dramaturgia tarjoaa matkoja bilevuorten huipuilta häröileviin laaksoihin – Sivuaskel-festivaali Helsingissä 31.1.-8.2.2020

UUTISET
13.12.2019

Vuoden 2020 Sivuaskel-festivaaliohjelman keskiössä ovat taiteen tekemisen, vision, ilmaisuvoiman, praktiikan ja taiteilijapersoonan moninaisuus. Kansainvälisten taiteilijoiden teoksiin keskittyvän ohjelmiston joukossa nähdään myös nuorten kotimaisten koreografien Matilda Aaltosen ja Joel Teixeira Nevesin teos Voyeur.

Kuva teoksesta PUNK.

Nora Chipaumire: #PUNK ©Ian Douglas

“Tällä kertaa ohjelmiston teokset eivät edusta mitään tiettyä yhteistä teemaa. Meitä on kiehtoneet ja kutsuneet puoleensa vahvan koreografisen teosajattelun lisäksi seikat kuten esiintyjäntyön taide ja persoonallisuus. Haluamme tarjota koettaviksi teoksia, joiden kaltaista energiaa, estetiikkaa tai asennetta ei meillä usein koeta”, kuvailevat festivaaliohjelmiston kuratoineet Elina Pirinen ja Zodiakin taiteellinen johtaja Harri Kuorelahti.

Teosten lisäksi Sivuaskel-ohjelmistossa on peräti kolme klubi-iltaa, joiden ohjelmasta vastaavat Marika Peuran hahmo Sirkka Rukoilija, House of Disappointments-kollektiivi, Kovaa rasvaa -bändi, Rosa Meriläisen, Saara Särmän ja Johanna Vehkoon Feministinen Kiroiluiltama sekä Pimeä hedelmä-yhtye.

Festivaalin avaa Zimbabwessa syntyneen ja New Yorkissa asuvan koreografi Nora Chipaumiren teostrilogia #PUNK 100% POP *N!GGA kyseenalaistaa ja syleilee mustaan kehoon liitettyjä stereotypioita. Peräkkäin nähtävät kolme teosta sekoittuvat eläväksi kollaasiksi, jossa sekoittuvat tanssi, ääni, teksti ja installaatio. Inspiraationa teoksille ovat toimineet mm. Patti Smithin ikoninen kappale “Rock ’n’ Roll Nigger” ja supertähti Grace Jones.

Avajaisillan päättää belgialaisen Michiel Vandevelde teos Andrade Zodiakin näyttämöllä. Teoksen lisäksi Sivuaskel tarjoaa mahdollisuuden tutustua syvemmin Vandevelden töiden koreografisiin prosesseihin kaikille avoimen luennon ja tanssin ammattilaisille suunnatun työpajan kautta.

Festivaalin ohjelmistossa koetaan myös bulgarialaisen Ivo Dimchevin A Selfie Concert, joka ehdottaa yleisön ja esiintyjän suhteen muuttamista. A Selfie Concert on osa Dimchevin teossarjaa, joka tutkii erilaisia tapoja olla vuorovaikutuksessa yleisön kanssa. Aiemmat teokset P Project (2012) houkutteli yleisöä esiintymään Dimchevin rinnalla rahapalkkion avulla, Facebook theatre (2016) taas perustui katsojien kirjoittamiin teksteihin sosiaalisessa mediassa.

Kaapelitehtaan Valssaamossa koettava koreografi Kristin Helgebostadin, Ingeleiv Berstadin ja visualisti, valosuunnittelija Crisander Brunin teos Phantasmagoric kutsuu harhailemaan unenomaisessa välitilassa, jättäytymään kuvien virtaan: ajatusten, tunteiden ja aistimusten kannateltavaksi.

Festivaalin päätöspäivänä nähdään iranilaisen Sorour Darabin Savušun – yhden esiintyjän pakanallinen sururituaali, jossa materiaaleina ovat niin shiiamuslimien kollektiivisten rituaalien muodot ja eleet kuin länsimaiset popkappaleetkin. Festivaaliohjelmistossa on lisäksi Darabin työpaja, joka on suunnattu tanssin ammattilaisille.

Viikonmittaisen festivaalin päättää nuorten suomalaiskoreografien Matilda Aaltosen ja Joel Teixeira Nevesin teos Voyeur, jossa esitystilan halkaisee suuri ikkuna, jonka eri puolille esiintyjät ja yleisö asettuvat. Voyeur on tila, jossa yleisön on mahdollista turvallisesti tutkia katseeseen ja nähdyksi tulemisen liittyviä tunteita ja kokemusta. Teos on toteutettu yhteistyössä Riveria – Outokummun tanssin koulutuksen kanssa ja se on osa Todellisuuden tutkimuskeskuksen vuoden 2020 ohjelmistoa.