Samira Elagoz palkittiin Edinburgh Fringe -festivaalilla

UUTISET
Sanna Kangasluoma & Elina Manninen, 11.9.2018

Suomalaissyntyinen, nykyisin Amsterdamissa työskentelevä Samira Elagoz palkittiin elokuussa Edinburghin Fringe -festivaalilla nousevana kykynä Total Theatre & Theatre Deli Award -palkinnolla.

Amsterdamin SNDO:sta (School For New Dance Development) vuonna 2016 valmistuneen Samira Elagozin elokuvaa ja live-esitystä yhdistävä Cock, Cock… Who’s There? esitettiin Edinburgh Fringe -festivaalilla lähes koko elokuun ajan. Teos tutkii valtaa, läheisyyttä ja sukupuolten välisten suhteiden ällistyttävää kirjoa. Se on herättänyt runsaasti kiinnostusta eri puolilla maailmaa, ja nähty tänä syksynä Edinburghin lisäksi jo Dublinissa, Wiesbadenissa ja Tel Avivissa.

Teoksessa nähdään Elagozin ensikohtaamisia entuudestaan tuntemattomien miesten kanssa näiden kotona Amsterdamissa, Berliinissä ja Tokiossa. Miehet Elagoz löysi nettiin laitetun ilmoituksen kautta.

Samira Elagoz kertoo, että kun hän alkoi työskennellä kameran linssin läpi, kaikki muuttui. Toinen käänteentekevä hetki oli päätös kuvata tuntemattomia.

”Se lähti oikeastaan siitä, kun halusin päästä pois studiotyöskentelystä, jossa ympärillä on vain ammattilaisia. Halusin tehdä teoksen, jota ei olisi ennalta käsikirjoitettu ja harjoiteltu ja jossa esiintyviä ihmisiä en olisi koskaan aiemmin edes tavannut.”

Kohtaamisissa kamera on yhtä lailla dokumentaristin kuin kohteen käytettävissä, ja sille tallentuu täysin ennennäkemätöntä materiaalia: ”julmaa ja hauskaa, lyyristä ja törkyistä”, kuvaa eräs kriitikko.

Samira Elagoz. Kuva: Uupi Tirronen 2018.

Elagozia kiinnostaa naisen katse maailmassa, jossa hallitseva miehinen katse rakoilee.

”Mielestäni teoksissani puretaan miehistä katsetta ilman että syntyy kilpailuasetelma naisen katseen kanssa. Annan elokuvissani esiintyvien henkilöiden myös kuvata minua, jolloin kamera käy jatkuvaa keskustelua. Miehiä ei pakoteta tietynlaiseen rooliin, vaan he ovat vapaita esittämään itsensä sellaisena kuin haluavat tulla nähdyksi”, hän pohtii.

Tanssitaustan omaava Samira Elagoz kertoo olevansa hyvin tietoinen liikkeestä: mitä eleet voivat välittää, miten paljon kehonkieli kertoo.

”Se on oikeastaan pohja ilmaisutyylilleni. Ja siksi varmaan kiinnostuin sosiaalisista koreografioista – siitä miten ihmiset esittävät itseään verkossa tai kameran edessä.”

”Haluan kuvata tavallista ihmiskehoa sellaisena kuin se on, yrittämättä tehdä siitä enempää tai vähempää. Näytän todellisia ihmisiä jotka haluavat huomiota, hyväksyntää tai jonkinlaista läheisyyttä – en mitään representaatiota tai karikatyyriä.”

The Stage -julkaisun teatterikriitikko Lyn Gardner kirjoitti Samira Elagozin esityksestä:

”Elagoz ei ole luontaisesti esiintyjä tai koulutettu näyttelijä. Mutta koko esityksen vahvuus on juuri siinä. Hän ei käytä vain videolle tallentamiaan ystävien, perheenjäsenten ja tuntemattomien haastatteluja raiskauksensa vuosipäivänä, vaan myös omaa välitöntä läsnäoloaan tutkiessaan miten me katsomme ja miten se vaikuttaa siihen, mitä me näemme.

Hän nostaa esiin kysymyksiä nuoren naisen oikeudesta tulla nähdyksi maailmassa – ilman että hänet määritellään ulkopuolelta. Ilman ystävien, poliisin tai meidän, yleisön, arvostelua. [Samira Elagozin esitys on] teatteria, joka rikkoo perinteistä teatterimuotoa ja kertoo naisesta tarinaa, joka on erilainen kuin ne joita yleensä – jos ollenkaan – kerrotaan.”

Total Theatre -palkinnoilla tuodaan esiin uudenlaista ilmaisua luovia taiteilijoita, jotka töillään pohtivat ja kyseenalaistavat, mikä on esitys ja mitä se voi olla. Total Theatre -palkintoja on annettu jo parinkymmenen vuoden ajan Edinburghissa.


Uutisessa on käytetty Finnish Dance in Focus -lehdessä elokuussa 2018 englanniksi julkaistua Samira Elagozin haastattelua, jonka on kirjoittanut Elina Manninen.