Tanssi- ja esittävien taiteiden asiantuntijavieraita Saksasta ja Iso-Britanniasta

UUTISET
19.9.2017

Syyskuun alkupuolella Tanssin tiedotuskeskus emännöi kahden saksalaisen ja kahden brittiläisen tanssi- ja esittävien taiteiden ammattilaisen vierailua Helsinkiin. Vierailujen toteutumista tukivat SZENEfrei-hanke sekä Ulkoasiainministeriö.

Julia Carruthers, ohjelmapäällikkö Warwick Arts Centrestä, Cath James, ohjelmajohtaja South East Dance, Brighton, Anke Euler, dramaturgi Steptext dance projectista, ja Sabine Gehm, TANZ Bremenin taiteellinen johtaja, kävivät katsomassa esityksiä ja seuraamassa läpimenoja sekä tapasivat suomalaisia tanssiryhmiä ja koreografeja 10.–13.9.2017.

Julia Carruthers, Cath James, Anke Euler, Sabine Gehm.

Maanantaina 11.9. Esitystaiteen keskuksessa Suvilahdessa järjestettiin avoin verkottumistilaisuus, jossa vieraat kertoivat omista organisaatioistaan, toimintakentästään ja ohjelmistostaan. Tilaisuuteen osallistui parikymmentä tanssin, esitystaiteen ja sirkuksen ammattilaista. Alle on koottu lyhyesti muutamia asioita, joista tilaisuudessa keskusteltiin.

Mitä tanssi on 2000-luvulla ja kenelle sitä tehdään?

Cath James South East Dance -keskuksesta kertoi, että Brightonissa pohditaan relevantteja nykyaikaisia tapoja tuoda ja esittää tanssia erilaisille yleisöille – lapsista ja nuorista aina 90-vuotiaaseen katsojaan asti. Kaupungissa on vireä tanssiyhteisö ja toiseksi eniten tanssin ammattilaisia Lontoon jälkeen (25 %).

Brightonin festivaalia pyritään kehittämään niin, että paikalliset ottavat sen omakseen, ja vuonna 2020 kaupunkiin valmistuu Dance Space, uusi tanssin talo, joka halutaan avata paikalliselle yhteisölle.

Julia Carruthers, joka on johtanut mm. Dublin Dance Festivalia, muistutti että tanssiohjelmistoa pitää olla tarjolla säännöllisesti, jotta yleisö oppii seuraamaan sitä.

Trendejä Britanniassa

Cath James, joka osallistuu myös Brighton Festivalin ja Brighton Domen tanssiohjelmiston suunnitteluun, listasi taidekentän tämänhetkisiä trendejä – hyvin tunnistettavia Suomessakin:

  • Yleisön osallistaminen, esitykset joihin yleisö voi vaikuttaa. Esityksiä tehdään yleisön kanssa, ei yleisöä varten.
  • Identiteettikysymykset (gender, ikä, tausta, alkuperä jne.)
  • Totuttujen esityspaikkojen ja rakenteiden ulkopuolella tehtävät teokset (puutarhoissa, olohuoneissa, reuna-alueilla…) – ja tästä seuraavat ongelmat: lipputuloja ei tule kun saattaa olla vain kymmenen paikkaa yleisössä…
  • Poikkitaiteelliset teokset, jotka yhdistävät digitaalista materiaalia, tekstiä, kuvataidetta…
  • Underground tulee isoille näyttämöille (hiphop, krumping…)
  • Monimuotoisuus-, moniarvoisuus- ja tasa-arvokysymykset

Miten ja milloin talot ja festivaalit päättävät ohjelmistostaan?

Julia Carruthers: ”Tällä hetkellä tehdään viimeisiä päätöksiä helmikuun ohjelmistosta – eli noin kuusi kuukautta etukäteen. Isot tuotannot tietenkin sovitaan paljon aikaisemmin.”

Cath James: ”Brightonin festivaalia ajatellen meihin voi olla yhteydessä milloin vain. Sopimukset isoista jutuista tehdään pari vuotta etukäteen – ”iso” tarkoittaa kalliita vierailuja ja sellaisia, joilla on paljon kysyntää maailmalla, eli pitää olla ajoissa liikkeellä. Monet muut festivaalit, joita tunnen, tekevät lopulliset päätökset suunnilleen puoli vuotta ennen tapahtumaa.”

Cath James: ”Ja kannattaa muistaa, että toukokuussa samalla suunnalla on monta festivaalia, joissa voi vierailla: Dublin Dance Festival, Dance Festival Birmingham, Brighton Festival.”

Anke Euler: ”Steptext suunnittelee ohjelmiston noin vuoden etukäteen. Meillä on paljon kansainvälisiä yhteistuotantoja, joihin pitää löytää rahoitus. Esimerkiksi tänä vuonna on ollut afrikkalaisten ja bremeniläisten tanssitaiteilijoiden yhteisteoksia. Täytyy varata aikaa siihen, että anotaan tukea kansallisista rahastoista ja vastaavista.”

Sabine Gehm: ”Haluaisimme Tanz Bremenissä tehdä sopimukset aikaisemmin, mutta rahoitus varmistuu usein vasta yllättävän myöhään. Siitä seuraa, että lopullinen ohjelma voidaan julkaista vasta noin kuusi kuukautta ennen festivaalia.”

Entä mikä suomalaisissa esityksissä vetoaa?

Julia Carruthers vastaa heti: ”Suomalaisten esitysten näyttämökuva on lumoava. Esitykset ovat visuaalisesti kiinnostavia, kaikki valo- ja äänimaailmaa myöten on loppuun asti ajateltu.”

Kansainvälisiä asiantuntijavieraita olivat:

Julia Carruthers, Programme Director, Warwick Arts Centre

  • Yksi Iso-Britannian suurimmista esittävän taiteen taloista. Myös elokuvaa ja kuvataidetta. Sijaitsee Warwickin yliopiston kampuksella, Coventryssa

Anke Euler, dramaturgi, Steptext dance project

  • Bremenin Schwankhallessa toimiva tanssiryhmä

Sabine Gehm, taiteellinen johtaja, TANZ Bremen

  • Yksi Saksan tärkeimmistä nykytanssifestivaaleista, kansainvälinen ohjelmisto.

Cath James, Programme Director, South East Dance, Brighton

  • Tuotantokeskus joka järjestää esityksiä, tukea ja koulutusta ammattilaisille ja kehittää tanssitaidetta. Kumppani myös Brighton Festivalin tanssiohjelmiston ja Brighton Domen ohjelman suunnittelussa.

Tanssin tiedotuskeskus järjestää vuosittain 10–15 ulkomaisen asiantuntijan vierailuja Suomeen yhteistyössä muiden tiedotuskeskusten, hankkeiden ja suurlähetystöjen kanssa. Lue lisää vuosikertomuksestamme 2016.