Tanssia kaukana kaupungin kiireestä – Täydenkuun Tanssit -festivaali

UUTISET
17.5.2018

Täydenkuun Tanssit tarjoaa kansainvälistä festivaalitunnelmaa ja kesäistä maaseudun rauhaa Pyhäsalmella 25.-29.7. Tänä vuonna festivaaleilla on panostettu erityisesti kurssitoimintaan. Lisäksi esiintyjiä nähdään 13 maasta.


Lue lisää ja katso koko kurssiohjelma

Täydenkuun Tanssit -festivaali

Täydenkuun Tanssit -festivaali järjestetään vuosittain heinäkuussa. Tänä vuonna koreografi Alpo Aaltokoski palaa johtamaan jo 27 vuoden ikään ehtinyttä festivaalia.

Festareille tunnusomaista on sen yhteisöllisyys – festarivieraat, kansainväliset opettajat ja esiintyjät viettävät aikaa yhdessä tanssin parissa.

Alpo Aaltokoski

Esiintyjiä saapuu  13 maasta. “Ohjelmistovalinnoilla haluan korostaa kulttuurienvälisen dialogin tärkeyttä”, täsmentää Aaltokoski.

Täydenkuun Tansseilla on tänä vuonna panostettu erityisesti monipuoliseen kurssitoimintaan. Huomioon on otettu eri tasoiset ja ikäiset tanssijat. Opettajat ovat kansainvälisesti arvostettuja pedagogeja ja taiteilijoita, jotka saapuvat Pyhäsalmelle eri puolilta maailmaa. Kurssien lajikirjo on laaja afrikkalaisista tansseista lyrical jazziin ja paritanssiin.

Kurssien sisällöt linkittyvät festivaalin ohjelmistoon ja kurssilaisilla on hieno tilaisuus nähdä myös opettajiensa esityksiä iltaisin.

“Joka päivä nähdään ainakin kaksi esitystä – ja koko festivaalien aikana kahdeksan Suomesta ja seitsemän ulkomailta”, selittää Aaltokoski. “Vierailevat esiintyjät tulevat muun muassa Brasiliasta, Burkina Fasosta, Kongosta, Saksasta, Syyriasta ja Taiwanista.”

Festivaalin uniikin hengen luo se, että suomalaiset ja ulkomaiset esiintyjät, ammattitanssijat, opiskelijat ja kurssilaiset viettävät monta päivää tiiviisti yhdessä rennossa ilmapiirissä.

Kurssi-ilmoittautuminen on alkanut! Varmista paikkasi kursseilla ilmoittautumalla 31.5.2018 mennessä. Kurssitarjonnan löydät täältä.

Kahdeksan esitystä Suomesta

Mute © Pekka Mäkinen

Pirjo Yli-Maunula & Titta Court: Mute © Pekka Mäkinen

Mute (2017)
Koreografia: Pirjo Yli-Maunula & Titta Court
”Siitä mistä ei voi puhua täytyy huutaa.”

VELJET (2017)
Koreografia: Alpo Aaltokoski
Sana veljeys kuvaa toveruutta ja ystävyyttä. VELJET kertoo ihmisten välisestä yhteydestä, yhdessä olemisen syvistä merkityksistä ja toisaalta etääntymisen kivusta.

Sari Palmgren: Licking Things.

Licking things (2016)
Koreografia: Sari Palmgren
Esitys on muistutus kohtaamisen tärkeydestä, ajan rajallisuudesta, sallivuudesta, suostumisesta ja muutoksen mahdollisuudesta.

Saviruukku (2017)
Koreografia: Sibiry Konaté
Saviruukku käsittelee nykytanssin ja perinteisen afrikkalaisen tanssin kautta ajankohtaista inhimillisyyden tematiikka: kuinka löydän paikkani ja säilytän omat juureni? Sibiry Konaté on lähtöisin Burkina Fasosta.
Länsi-Afrikkalaisen tanssin työpaja 25–29.7.2018

Chekhov Machine: Love and Disaster

Chekhov Machine: Love and Disaster

Chekhov Machine: Love and Disaster (2017)
Ohjaus ja konsepti: Cris Af Enehielm
Poikkitaiteellinen tanssiteos perustuen Anton Tšehovin näytelmien maailmaan. Lähtökohtana on länsimaisen kulttuurin hajoaminen.

Ali & Alpo (2017)
Koreografia: Alpo Aaltokoski
Arabialainen perinnemusiikki ja suomalainen nykytanssi kohtaavat sanattomassa dialogissa.

Sannamaria Kuula: La la laa © Pekka Mäkinen

Sannamaria Kuula: La la laa © Pekka Mäkinen

La la laa (2017)
Koreografia: Sannamaria Kuula
Tarina linnusta, kanalintusesta nimeltä Sing Along. Soolotanssiteoksessa törmätään ajatuksiin siitä kuinka me koemme oman äänemme – mikä on minun oma ääneni ja uskallanko puhua niin, että kuulen sen?

Onnelliset (2017)
Koreografia: Katja Koukkula, Jussi Väänänen
Paritanssin keinoin toteutettu tanssiteos jossa kurkistetaan keskiluokkaisen pariskunnan elämään. Eloisa kuvaelma kahdesta ihmisestä, jotka onnea tavoitellessaan huomaavat sen löytyvän lähempää kuin uskoisivatkaan.
Työpaja: Paritanssikurssi 25–27.7.2018

Akofa 2 (ensi-ilta)
Koreografia: Ervi Sirén
Tanssiteos, jonka tanssi, kohtaukset ja tunnelmat syntyvät kehollisen aistimisen ja tarkan huomionnin kautta.

Teoksia eri puolilta maailmaa

Cabeza
Koreografia: Daniel Abreu, Espanja
Teos ammentaa konstruktio-destruktion käsitteestä, joka liitty alkamiseen ja päättymiseen. Fyysisyys on vahvasti läsnä ja kaikki mikä tulee ilmaistuksi saa alkunsa ruumiista ja sen autiudesta, nopeista eleistä ja kohtausten vaihtumisesta.
Daniel Abreun työpaja 25–27.7.2018

Daniel Abreu: La Desnudez © MarcoGpunto

La Desnudez
Koreografia: Daniel Abreu, Espanja
Teos on hahmotelma siitä, miten oppia rakastamaan itseään. Näyttämöllä olevat kaksi hahmoa ilmentävät ajatusta vastakohdista ja matkasta – kuolemasta rakkauteen. La Desnudez viitaa intiimiin tilaan, josta ei löydy vastauksia mihinkään.

Innermost
Koreografia: Po-Cheng Tsai
Suurin osa elämän tuskasta johtuu huolenaiheista menneisyydessä ja nykyhetkessä, ja siten katkerat hedelmät kasvavat.
Työpaja: Contemporary Lyrical Jazz, 25–28.7.2018
Työpaja: Kung fu x Contemporary (Opettaja: Chien-Chih Chang) 26–28.7.2018

Yhden yön pysäkki
Koreografia: Saeed Hani, Syyria/Saksa
Kuusi tanssijaa Syyriasta, Euroopasta ja Etelä-Amerikasta tutkivat arabialaisten ja eurooppalaisten yhteiskuntien erilaisia käsityksiä seksuaalisuudesta.
Saeed Hanin työpaja “Puhutaanpa sudelle” – fyysisiä ja henkisiä harjoitteita Lähi-Idän musiikin säestyksellä 25–29.7.2018

Filibert Tologo: Seul à Seul

Seul à Seul – Yksin
Koreografia: Filibert Tologo, Burkina Faso /Sveitsi
Esityksessä haastetaan ja tehdään liikkeeksi aikamme ongelman, yksinäisyyden. Yksinäisyyttä käsitellään tanssin keinoin ja koskettavilla laulun sanoilla.
Työpaja: Afrikkalainen nykytanssi 25–29.7.2018

Haluan kävellä näin
Choreographer: Javier Sangrós Orduna, Espanja
Kävelen mielelläni järjen ja intuition välissä, valon ja varjojen välissä, lämpimän ja kylmän välissä.
Javier Sangrós Ordunan työpaja 26–29.7.2018

Recto-Verso
Koreografia: Jean Claude Kodia, Kongo Brazzaville