Yksin sateessa? -festivaali tuo Itä-Suomeen yllättäviä kansainvälisiä esityksiä

UUTISET
1.11.2016

Mitä syntyy kun maaseudun perinteet, baletti, jodlaus ja patriarkaalinen korkeakulttuuri törmäytetään toisiinsa? Miten instrumentin soittaminen ja samanaikainen tanssiminen sulautetaan yhdeksi kokonaisuudeksi? Mistä populaarikulttuurin ilmiöt ja pornografia kertovat?

Yksin sateessa? – nykytanssin, performanssin ja improvisaation festivaali tuo esittävän taiteen uusia virtauksia Outokumpuun ja Joensuuhun 25.–30.11.2016. Paikalliset ja kansainväliset esitykset Itävallasta, Tasmaniasta ja Berliinistä yhdistelevät aikakausia, perinteitä, taiteenaloja, mantereita, kulttuureita.

Ritaripukuja, huilunsoittoa, jodlaamista ja pornografiaa

Outokummun vanhassa kaivoksessa nähdään ritaripukuihin sonnustautunut itävaltalainen duo Alex Deutinger ja Alexander Gottfarb. Chivarly is Dead -teoksessa miehinen sankarillisuus ja kansalliskiihko ovat sinnikkäästi ja vaarallisesti kietoutuneita toisiinsa.

© Elsa Okazaki

Chivalry is Dead © Elsa Okazaki

Mitä tapahtuukaan kun Pohjois-Savon ja Tasmanian mannerlaatat törmäävät toisiinsa? SAVONIA >< TASMANIA – From the end of the world to the middle of nowhere on Sannamaria Kuulan ja Kelly Drummond Cawthonin yhteistyöprojekti.

Sanni Kriikun Instrumental Movement sai alkunsa tekijänsä kiinnostuksesta yhdistää liikettä ja huilun soittoa. Esiintyjä liukuu äänen ja liikkeen tuottamisen väliä ja esityksen voi nähdä esimerkiksi nykytanssiteoksena tai konserttina.

Maria Nurmelan ja Kari Ikosen Toccata-kahdelle tanssivalle pianistille on kahden itsenäisen taiteilijan – muusikon ja tanssijan – yhdessä luoma teos, jossa musiikki ja nykytanssi limittyvät toisiinsa ja sulautuvat yhteen.

sunbeng-sitting_4306

SunBengSitting © Gerhard F. Ludwig

Joensuun kaupunginteatterin suurella näyttämöllä vierailee ympäri maailmaa kiertänyt suosikkiteos. Koreografi ja esiintyjä Simon Mayer kasvoi Itävallassa maalaispoikana ennen kuin aloitti uransa balettitanssijana ja nykytanssikoreografina. Sooloteoksessaan SunBengSitting hän kutsuu yleisön matkalle, jossa hän yhdistää leikkisällä tavalla itävaltalaisia maalaisperinteitä, jodlaamista, kansantanssia, militaristisuutta, shamanismia ja korkeakulttuuria.

Festivaalin päättää Joensuun kaupunginteatterin pienellä näyttämöllä nähtävä Anna-Maria Väisäsen ja Eevi Tolvasen kohahduttava teos Paljauden Diskurssi 2.0. Berliinissä ensi-iltansa saaneen teoksen voimakkaat kuvat menevät katsojan iholle ja asettavat kysymyksiä naisten esineellistämisestä, väkivallasta ja pornografiasta.

Festivaali järjestetään jo 14. kerran. Katso festivaalin koko ohjelma itak.fi.